Publisert 30. nov. 2023, kl. 19:38
Sist redigert 11. des. 2024, kl. 08:00
Det florerer av reklame og såkalt «spam» på e-post. Og innimellom disse er det også forsøk på svindel. Den mest utbredte svindelmetoden er det som kalles "phishing". Da forsøker noen å lure oss til å utlevere personlig informasjon, for eksempel passord.
For å forsøke å avsløre om en e-post er et svindelforsøk, er det to praktiske ting du rutinemessig bør gjøre:
- Sjekk avsenders e-postadresse. Er dette en adresse du kjenner? Hvis den er veldig lang, eller har noen stavefeil, er det ganske sikkert at dette er et svindelforsøk.
- Det kan være en link noen vil du skal trykke på i e-posten. Hvis du jobber med pc, kan du holde musepeker over linken uten å klikke for å se nettadressen linken leder til. Sjekk igjen for lange ukjente adresser, eller stavefeil.
På nettbrett og smarttelefon er det vanskeligere å få sjekket nettadressen til linken. Derfor skal du ikke prøve å finne nettadressen, og du skal heller ikke klikke.
Tenk også over om linkene du mottar i e-post er noe du forventer. Gjør det til en vane å ikke klikke på linker du ikke venter å motta, selv fra kjente avsendere. Sjekk heller med avsender først - at vedkommende faktisk har sendt deg dette.
Phishing foregår ikke bare på e-post. Vi kan også bli oppringt og forsøkt manipulert til å gi fra oss personlige opplysninger via telefon.