Publisert 2. mai 2024, kl. 12:52
Sist redigert 2. mai 2024, kl. 12:52
Dersom henvendelsen er ekte, har den alltid en måte du kan verifisere avsender eller den som ringer.
Husk også at slike henvendelser aldri haster så mye at du må svare umiddelbart, selv om det ofte kan høres slik ut.
Ta selv kontakt for å sjekke
Hvis du blir oppringt; takk for henvendelsen og avslutt samtalen. Deretter kan du selv ta kontakt med kundeservice hos den aktuelle bedriften for å sjekke at det som ble påstått faktisk stemmer.
Ikke la deg stresse av påstander om at det haster og må gjøres med en gang. Svindlerne gir som regel inntrykk av at det haster. De forsøker å stresse situasjonen for å få deg til å gjøre noe du vanligvis ikke ville gjort.
Bruk telefonkatalogen
Noen ganger kan du oppleve å få en SMS med informasjon, pluss en handling som må gjøres. Ofte kan det være en link de vil at du skal trykke på. Det bør du unngå.
Kanskje står det også et telefonnummer til kundeservice hos avsender. Ikke stol blindt på at dette telefonnummeret er riktig. Skal du verifisere avsender, så pass på å finne nummeret til kundeservice hos en trygg kilde, for eksempel telefonkatalogen.
Ring Smarttelefonen
Har du spørsmål om informasjonssikkerhet? Ring Pensjonistforbundets Smarttelefon for en hyggelig prat.
Vi har åpent tirsdag, onsdag og torsdag 09.00-12.00. Telefonnummer 22 600 700.