pf@pensjonistforbundet.no

Postadresse

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Små tiltak gjør det enklere å bevege seg ute

En ekstra benk, mer lys og bedre snømåking kan gjøre at mange flere finner det trygt og trivelig å gå seg en tur der man bor. Bruk vår veileder, som gir enkle tips og råd til alle som vil ta et lokalt initiativ.

Prosjektet «Gangvennlige lokalsamfunn» har gitt ut en veileder med masse gode tips til lokale initiativer.

Nå er veilederen også enkelt tilgjengelig digitalt. Her finner du alle de gode tipsene.

Veilederen beskriver hvordan arbeidet med å få til et mer gangvennlig lokalsamfunn der du bor, kan gjennomføres. Den er ment som en inspirasjonskilde og idekasse når pensjonistforeninger eller andre ildsjeler vil ta lokale initiativ.

Del gjerne veilederen med lokalpolitikere, kommune og andre som kan ha innflytelse på hvordan et lokalsamfunn legges opp slik at det er tilgjengelig for alle.

Lokale arbeidsgrupper

– Vi oppfordrer våre fylkes- og lokalforeninger til å etablere arbeidsgrupper som kan jobbe lokalt og finne ut hva som skal til for å gjøre deres nærmiljø triveligere og tryggere, slik at flere kommer seg ut, holder seg aktive, mindre ensomme, og kanskje kan bo hjemme lenger, sier prosjektleder Unni Olimb Norman. Her kan du lese mer om prosjektet.

Veilederen er utarbeidet i samarbeid mellom Pensjonistforbundet, Statens vegvesens pensjonistforbund og Politiets pensjonistforbund, og finansiert med midler fra Samferdselsdepartementet. Innholdet er utviklet med bistand fra Aldersvennlig Norge, kommuner, eldreråd, pensjonistforeninger samt fagekspertise på universell utforming og brukermedvirkning.

Ønsker du å få tilsendt trykket versjon? Ta kontakt med Unni Olimb Norman på epost unni.olimb.norman@pensjonistforbundet.no eller telefon 976 10 934.

– Ta kontakt dersom du ønsker trykket veileder tilsendt, sier prosjektleder Unni Olimb Norman.