pf@pensjonistforbundet.no

Postadresse

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Nyttig veileder om aldersvennlige boliger

OBOS har nå lansert en veileder med over 100 tips for mer aldersvennlige boliger. Denne gir verdifull innsikt, og er et bidrag til at flere kan bo trygt og godt hjemme, hele livet.

Veilederen som gir 100 konkrete tips for mer aldersvennlige boliger ble presentert av Hanne Løvbrøtte, prosjektleder utvikling i OBOS, Marianne Ødegaard markedssjef OBOS Nye Hjem og Espen Alexander Lindkjølen, arkitekt og partner i Arkitema.

– Veilederen fra OBOS er et viktig skritt mot flere aldersvennlige boliger. Den gir gode råd til den enkelte, til kommuner og boligbransjen om hvordan vi kan sikre at flere kan bo trygt og godt hele livet, sier Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen.

Antall eldre i Norge øker, og vi lever stadig lengre. De fleste ønsker dessuten å bo lengst mulig i egen bolig. Likevel har man ikke kommet langt nok med å bygge aldersvennlige boliger her til lands.

Her kan du lese mer om Pensjonistforbundets boligpolitikk.

Boliger som passer alle

– OBOS er Norges største boligbygger, og med denne veilederen ønsker vi å ta et samfunnsansvar. Målet er å øke vår egen kompetanse, og samtidig vil vi dele innsikten med andre som utvikler boliger, sier Ingunn Andersen Randa, konserndirektør for boligutvikling Storby i Oslo. Sammen med Hanne Løvbrøtte, prosjektleder i Utviklingsavdelingen i OBOS Nye Hjem, har hun ledet prosessen med veilederen.

– Aldersvennlige boliger er ikke bare seniorboliger, men boliger som skal passe for alle, og som blir spesielt tilpasset for å bo der også når man blir gammel, sier Andersen Randa.

Les og last ned

Veilederen er utviklet i samarbeid med arkitektkontoret Arkitema, og deles med hele bransjen for å få til et felles løft. Innholdet er kvalitetssikret av flere fagmiljøer, blant annet Senteret for et aldersvennlig Norge.

Veilederen inneholder tiltak innen både kognitive, fysiske og sosiale områder. Noen eksempler er enkle låsesystemer, tilpassede benker og uteområder, og kjøkken uten høye overskap som kan føre til fall.

Her kan du lese mer og laste ned veilederen i PDF-format.