Vi trenger bedre regelverk for pårørende i jobb

Det kan være utfordrende å kombinere arbeidsliv med krevende omsorgsoppgaver. Pensjonistforbundet, Kreftforeningen og Pårørendealliansen har vært i møte med regjeringen, og anbefalt et bedre regelverk.

Mange opplever at det å kombinere arbeidsliv og følge opp krevende omsorgsoppgaver kan være utfordrende. Krysspresset kan føre til økonomiske problemer, sykefravær og frafall fra arbeidslivet, noe som kan tilføre en ekstra byrde i omsorgssituasjonen.

Pårørendearbeid utgjør årlig rundt 140 000 dagsverk, og er et viktig samfunnsoppdrag. Er vi pårørende og i jobb, er det svært viktig å ha et regelverk som sikrer en trygg økonomi og jobbtilhørighet.

Pensjonistforbundet, Kreftforeningen og Pårørendealliansen saken opp i et felles møte med politisk ledelse i Helse- og omsorgsdepartementet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet fredag 7. september.

Bestilling fra helse- og omsorgskomiteen

Pårørendeundersøkelsen fra 2022 (Nasjonal pårørendeundersøkelse 2021-2022.pdf (helsedirektoratet.no) viser at de eldste får mest pårørendeomsorg, og at de fleste pårørende er pårørende til foreldre.

I forbindelse med behandlingen av stortingsmeldingen Fellesskap og meistring – Bu trygt heime (Innst. 112 S (2023-2024) - stortinget.no) ba et flertall i helse- og omsorgskomiteen regjeringen om å gjennomgå og forbedre regelverket for pårørendes permisjonsmuligheter i arbeidslivet for å sikre likestilling, og bedre mulighetene til å kombinere arbeid og omsorg uten å pådra seg økonomiske problemer eller falle ut av arbeidslivet.

Her kan du lese vedtaket fra Stortingets helse- og omsorgskomite.

Mange råd og innspill

I møtet ga Pensjonistforbundet, Kreftforeningen og Pårørendealliansen regjeringen en rekke råd som bør vurderes, blant annet pleiepenger, flere omsorgsdager, fleksible turnus- og skiftordninger, tilrettelegging av arbeidsoppgaver og muligheter for hjemmekontor.

Vi understreket også at det er viktig å lytte til oss som representerer de pårørende og aktivt la oss medvirke i det arbeidet Stortinget har bedt regjeringen om å gjennomføre.