Pensjonist fra 62 år?

Drømmer du om å gå av med pensjon når du er 62 år? Sjekk hva det vil bety for inntekten din. Tidlig pensjonering kan koste deg mer enn du er klar over.

– Dersom du ennå ikke er pensjonist, og du ikke har sjekket hva du kommer til å få i pensjonsutbetaling, bør du gjøre det så raskt som mulig, anbefaler Sindre Farstad, sjeføkonom i Pensjonistforbundet.

Utbetalingene du får, vil variere mye avhengig av følgende faktorer:

• Hvilken alder du pensjonerer deg
  • Hvor mange år du har vært i arbeidslivet
  • Om du har jobbet i det offentlige eller det private, og hvis det var privat; hvilken pensjonsavtale du hadde
  • Om du oppfyller kravene til AFP, enten offentlig eller privat

Sjekk hva du vil få

Du kan sjekke din egen pensjon på disse nettsidene:

Her kan du sjekke hva din utbetalingen vil bli, avhengig av når du ønsker å pensjonere deg. Du vil også se om utbetalingen vil slutte på en viss alder, eller om den er livsvarig.

To personer som tjente nøyaktig det samme som arbeidstagere, kan få helt ulik pensjon. Hvilket tidspunkt du går av med pensjon, har også mye å si for hva du vil få utbetalt. Generelt er det slik at jo senere du pensjonerer deg, jo høyere blir pensjonen.

Undersøk din avtale

– De aller fleste arbeidstagere i privat sektor har i dag innskuddspensjon, noe som innebærer at en viss prosent av lønnen din spares hvert år. Prosenten kan variere fra to til syv prosent, avhengig av hva som er avtalt, sier Farstad. Det kan dermed være nyttig å undersøke hva du har i din avtale.

I de to kalkulatorene kan du se totalsummen som vil utgjøre din pensjon. Den er sammensatt av:

• Alderspensjon gjennom folketrygden, som utbetales fra NAV
  • Tjenestepensjon som du tjener opp gjennom arbeidsplassene du har hatt
  • AFP dersom du har rett til dette

Her kan du lese mer om pensjon, og høre foredrag fra Arendalsuka 2024 om pensjonsberegninger og levekår blant pensjonister i Norge.

Hva består alderspensjonen av, og hvordan regnes den ut? Det du får utbetalt, avhenger av flere ulike faktorer. På nettsidene til NAV og norskpensjon.no finner du ut hva som gjelder deg.