Nye boformer for eldre

Bodde du i kollektiv som ung, og tenker at det gjør du aldri igjen? Kanskje endrer du mening etter å ha lest om Signaturhagen, et bo-kollektiv for godt voksne.

Siv og Arild Martinsen bodde i Drammen og kjente ingen på Nøtterøy. Nå har de fått flere personlige venner og en boform som gjør at de kan være aktive og sosiale hver eneste dag – året rundt. TEKST: BJØRNHILD FJELD/FOTO: TORE FJELD

Arild hadde bodd 65 år i Drammen, og trodde aldri han skulle flytte derfra. Men så kjørte han og kona Siv innom det nye boligprosjektet Signaturhagen på Nøtterøy utenfor Tønsberg. Da de fikk se visningsleiligheten bestemte de seg på flekken: Her vil vi bo!

– Vi har ikke angret en dag. Her har vi alt vi trenger, og mer til. Vi kan trene, bruke svømmebassenget, drikke kaffe med naboene, spille bridge eller synge i kor, uten å ta på verken sko eller jakke, sier Arild, som mener at de har funnet den perfekte boformen for pensjonisttilværelsen.

Inkluderer mer enn leiligheten

Paret har vært sammen i drøyt 20 år, etter at de tok opp igjen kontakten etter mange år i hver sin by.

– Vi var ungdomskjærester. Jeg hørte at hun var ledig på markedet, så jeg ringte henne like godt, forteller Arild.

Siv bodde da i Halden og har fortsatt barn og barnebarn der, mens Arild har tre sønner i Drammen. De synes likevel det har vært uproblematisk å flytte til et nytt sted der de ikke hadde noe nettverk fra før.

– Jeg har jobbet med arkitektur, og var nysgjerrig på denne type boform. Jeg synes det beste med å bo sånn, er at hjemmet vårt inkluderer så mye mer enn leiligheten, sier Siv.

«Hjertet» i Signaturhagen er en stor, innendørs hage med gedigne tropiske grønnplanter. Disse trives godt under glasstaket, og gir umiddelbart følelsen av å komme inn i en botanisk hage.

– De fleste mennesker tilbringer minst 90 prosent av tiden innendørs. Samtidig vet vi at det å bo grønt, virker positivt både for trivselen og helsa, sier Anne Lene Söder, salgs- og markedssjef i Signaturhagen.

Kaffe og petanque

Midt i hagen er det koselige sittegrupper der ekteparet Martinsen ofte møter naboer og gode venner til uformell kaffeprat. I det store fellesrommet er det også en petanque-bane som ofte er i bruk.

I stedet for å gå på treningssenter, kan beboerne tasse ned i shorts og slippers og få sin daglige økt i treningsrommet. Der er det både tredemøller, trimsykler og styrkeapparater. Det er også et motstrømsbasseng der du kan svømme så langt du orker.

– Vi har grupper som har ulike ansvarsområder. Jeg er med og tar ansvar for hygienen i bassenget, forteller Siv.

Snittalder over 70 år

Skal du arrangere selskap, kan du låne en lounge med tilhørende kjøkken som fungerer flott både til bursdag og barnedåp. Og får du gjester som skal overnatte, kan du leie gjesteleiligheten med eget bad som ligger i første etasje.

– Jeg tenker sånn at vi egentlig har tre soverom, selv om vi bare har to i leiligheten. Det er jo også noe av poenget med å bo sånn, at vi kan bruke fellesarealene, mener Arild.

Paret har en ganske romslig leilighet på 80 kvadratmeter, men det finnes både større og mindre boenheter i «kollektivet». Totalt er det 47 leiligheter, og gjennomsnittsalderen er over 70.

– På de fleste prosjektene våre er det ingen nedre aldersgrense, men vi ser jo at det er godt voksne som kjøper, sier Anne Lene.

Praktisk beliggenhet

69-åringene Siv og Arild ble fort kjent med naboene, og deltar mye på de mange ulike sosiale aktivitetene som skjer, opptil flere ganger i uka. Det har vært vinkvelder og quiz, strikkeklubb, allsang, storbandkonsert og bridgeturneringer, for å nevne noe. I tillegg ligger Signaturhagen sånn til at det er enkelt å komme seg til og fra andre aktiviteter. Sentrum med butikker og kulturhus ligger en kort spasertur unna, og skal de inn til Tønsberg er det bare å sette seg på bussen.

– Vi har også snakket om at vi kunne fått en delebil-ordning her. For eksempel at fem beboere går sammen om én bil, sier Arild.

Både han og Siv engasjerer seg i mye av det som skjer, og Arild er leder av hagegruppa som har tatt på seg ansvaret for uteanlegget. Hele sommeren holder de på ute med dyrking og stell av planter, og en flott pergola er bygget på dugnad. Plenklippingen har de overlatt til to robotgressklippere.

Trygt med nettverk

Den innendørs hagen blir stelt av et firma som kommer innom jevnlig for å se til at plantene holder seg grønne og friske.

Martinsen-paret er fortsatt spreke, og tilbringer dagene med aktiviteter inne og ute, året rundt. De går på ski og truger, og setter stor pris på å ha et lettgått turterreng utenfor stuedøra.

– Når vi er så gamle som vi har blitt, så vet vi jo at det plutselig kan skje noe. Statistisk blir Siv sittende igjen alene. Jeg føler at det er veldig trygt at vi bor sånn, med et nettverk rundt som kan ta vare på henne, sier Arild.

Skulle det bli behov for det, er det heller ikke noe problem å få hjelp fra «de blåkledde», det vil si hjemmesykepleien, som kommer på jevnlige besøk til de eldste beboerne. Alle leilighetene er tilrettelagt for både rullator og rullestol, så selv om helsa forverres trenger du ikke å flytte.

Personkonflikter

Siv og Arild er så begeistret at de gjerne stiller opp som ambassadører når Signaturhagen skal bygge prosjekter andre steder.

– Barna våre er nok litt lei av at vi snakker om hvor fint vi har det, ler de.

– Men, er det virkelig ingen ting negativt med å bo sånn?

– Vi har hatt personkonflikter, og det er jo alltid noen man går bedre overens med enn andre. Men så lenge det er regler for hvordan folk skal oppføre seg i fellesarealene, går det i grunnen veldig bra, sier Arild.

Trives bedre her

Salgs- og markedssjef Anne Lene legger til at de i nye prosjekter inviterer kjøpere og interessenter til ulike samlinger før innflytting. Alt fra plantekurs, kafébesøk og workshops. Dette for å la fremtidige beboere kunne påvirke prosjektet samtidig som de blir bedre kjent.

– Poenget med å bo her, er at du bruker fellesarealene som en del av hjemmet ditt. Hvis ikke blir det jo ganske dyrt, mener Arild.

Som andelseier er du en del av et sameie, der du kjøper leiligheten og betaler felleskostnader for driften av fellesområdene. Det er et styre som forvalter sameiet, i tillegg er det trivselsgruppe og andre grupper for diverse aktiviteter.

– Dette er noe helt annet enn å «bo i en boks». Jeg trives mye bedre her enn i leiligheten i Drammen, sier Siv.

FØLGER OPP. Salgs- og markedssjef Anne Lene Söder i Signaturhagen AS holder kontakten med beboerne lenge etter innflytting.

Dette er Signaturhagen

• Signaturhagen Bolig AS er en boligutvikler som bygger leiligheter med fellesarealer og en stor, innendørs hage.
  • De fleste prosjektene har ingen nedre aldersgrense, men hoveddelen av de som flytter inn er «godt voksne».
  • Hittil er det bygget eller igangsatt Signaturhagen-prosjekter i Nøtterøy ved Tønsberg, Kongsberg, Stjørdal, Ås i Akershus, Skien, Bergen, Son og Trondheim.
  • Signaturhagen i Kongsberg ble tildelt Kongsberg kommunes arkitekturpris i 2022 på grunn av god arkitektur og bokvalitet.

Artikkelen har stått på trykk i magasinet Pensjonisten. Medlemmer får 9 utgaver i året tilsendt hjem, og kan lese alle utgaver av bladet digitalt.