– Positivt at AFP-grensen økes

– Det er positivt at grensen for hvor mye man kan tjene ved siden av AFP endelig økes. Grensen på 15 000 kroner har stått fast i mange år, og har ikke holdt tritt med lønnsutviklingen, sier forbundsleder Jan Davidsen.

– Dette er positivt både for samfunnet og den enkelte pensjonist som ønsker å jobbe noe noe mer enn tidligere, sier forbundsleder Jan Davidsen.

Regjeringen har bestemt at grensen for hvor mye man kan tjene uten at avtalefestet pensjon (AFP) blir redusert, skal økes for medlemmer av Statens pensjonskasse og Pensjonsordning for apotekvirksomhet.

Den nye grensen skal være lik 0,26 ganger grunnbeløpet (G). Siden grunnbeløpet oppreguleres hvert år i takt med lønnsveksten, vil grensen også øke i takt med lønnsutviklingen.

Grunnbeløpet i folketrygden per 1. mai 2024 er kr 124 028. Det betyr at 0,26 G per nå er 32 247 kroner.

Positivt for samfunnet og den enkelte

Mange pensjonister har opplevd å få krav om tilbakebetaling av AFP som følge av at de har oversteget det gamle maksbeløpet på 15 000 kroner.

Når grensen for hvor mye man kan tjene mer enn dobles, vil det være lettere å ta vakter eller kortere oppdrag uten å tape pensjon på det. Det er positivt både for samfunnet og den enkelte pensjonist at de som ønsker det kan jobbe noe mer enn tidligere.

Les mer på regjeringen.no