– Kommuneøkonomien må styrkes

Forbundsleder Jan Davidsen møtte i går helsepolitikerne på Stortinget. – Kommuneøkonomien må styrkes, sa han, og overleverte tydelige krav om tilpassede boliger, helsefremmende tiltak og forebyggende arbeid.

– Kommuneøkonomien styrkes når vi skal bo hjemme lengre, og selv ta ansvar for flere helseoppgaver, sa forbundsleder Jan Davidsen til stortingspolitikerne.

– Vi skal bo hjemme lengre, og det blir flere helseoppgaver vi selv må ta ansvar for. Da må kommuneøkonomien styrkes. Det må gis mer til helsefremmende tiltak og forebyggende arbeid, sa Davidsen i møtet med komiteen.

Flere tilpassede boliger

Du kan lese hele innspillet som ble levert på vegne av Pensjonistforbundet, under.

– Husbanken må gis verktøy som treffer eldre, slik at vi kan bo i boliger som er tilpasset oss. Rammen til investeringstilskudd til sykehjem og omsorgsboliger må økes, slik at det etablere nye plasser, og at kommunene ikke bare vedlikeholder og rehabiliterer de som er der i dag, sa han.

Vaksinasjon for eldre

Pensjonistforbundet ga også sin støtte til etableringen av et vaksinasjonsprogram for eldre og sårbare grupper, men ba Stortinget om å utvikle det både med flere vaksiner og at det bør være fritt for egenbetaling.

• Jan Davidsen på Stortinget.

Les notatet til Stortingets helse- og omsorgskomite