Lovendring: Du kan kreve å betale med kontanter

Fra i dag er det slutt på at butikker og kafeer kan si nei til kontanter. Justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) og forbundsleder Jan Davidsen møttes på kafe for å feire lovendringen. Ministeren lovet å jobbe videre med ordninger for buss, tog og legekontorer.

– Dette er en viktig endring for alle de eldre som sliter med å bruke digitale betalingsløsninger, sa forbundsleder Jan Davidsen til justisminister Emilie Enger Mehl  da de møttes i dag, over en kopp kaffe.

– Dette er en viktig endring for alle de eldre som sliter med å bruke digitale betalingsløsninger, sa forbundsleder Jan Davidsen til justisminister Emilie Enger Mehl da de møttes i dag, over en kopp kaffe.

Fra og med i dag skal det bli enklere å bruke kontanter som betalingsmiddel. Ingen kan nekte å ta imot kontanter ved kjøp av mat eller andre varer.

Viktig for mange eldre

Pensjonistforbundet er opptatt av digital kompetanse og opplæringstiltak for eldre, men mener det også må finnes løsninger for de som av ulike årsaker ikke er digitale. Disse må ha samme mulighet som andre til å kunne betale for seg.

Regjeringen har vært enig med Pensjonistforbundet i dette, og fremmet et forslag til endring av finansavtaleloven som i juni ble vedtatt av Stortinget. I dag trer endringen i kraft.

– Dette er veldig viktig for alle de eldre som sliter med å betale via nett, huske koden eller som sliter med å stole på bankkort, sier leder Jan Davidsen til Nettavisen.

Jobber videre

I dag inviterte justisminister Emilie Enger Mehl Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen på kafebesøk i Oslo, for å feire endringen.

– Dette er et viktig skritt i riktig retning, var Mehl og Davidsen enige om. Det handler både om beredskap og muligheten for alle til å delta i samfunnet.

Foreløpig gjelder lovendringen kjøp av varer og tjenester, mens buss, tog og legekontorer er noe justisministeren lover å jobbe videre med.

– Dersom man opplever problemer, kan man melde det inn til Forbrukertilsynet, sier justisminister Mehl.

Nettavisen skrev om den nye loven, og intervjuet forbundsleder Jan Davidsen 29. september 2024.

TV 2 var med og tok opptak da justisminister Emilie Enger Mehl  og forbundsleder Jan Davidsen møttes i dag.

TV 2 var med og tok opptak da justisminister Emilie Enger Mehl og forbundsleder Jan Davidsen møttes i dag.