Ingvar Tjøstheim i Norsk Regnesentral og Unn Johansen fra Pensjonistforbundet presenterte forskningsprosjektet for medlemmene i NTL pensjonistforening Oslo og omland.
Publisert 27. feb. 2025, kl. 15:28
Sist redigert 28. feb. 2025, kl. 06:48
Pensjonistforbundet har sammen med forskningsstiftelsen Norsk Regnesentral fått støtte fra Dam til å undersøke temaet nærmere. Prosjektet heter "Hvordan påvirker digital svindel og lav digital kompetanse eldres mentale helse?", og målet er i første omgang å få minst 700 svar på en spørreundersøkelse.
Undersøkelsen ble presentert for medlemmene i NTL pensjonistforening Oslo og omland torsdag. De hadde fått undersøkelsen tilsendt på forhånd, og kunne svare mens de var i møtet dersom de ønsket det.
Dyktige svindlere
Yngve Thommesen, konsulent for prosjektet, innledet med en presentasjon om digital svindel generelt.
– Svindlerne retter seg ofte mot sårbare grupper, og de er dyktige til å lure folk. Det er skjedd en stor økning i antall passord og koder vi skal passe på. Samtidig vet vi at 600 000 nordmenn har ingen eller lav digital kompetanse. Mange av dem tar imot hjelp av familiemedlemmer eller andre, og blir dermed også mer utsatt for å bli svindlet.
Thommessen understreket overfor tilhørerne at det ikke er farlig i seg selv å ta telefonen dersom en svindler ringer. Det farlige oppstår hvis man snakker med svindleren, ettersom personen kun er på jakt etter en ting; å lure deg.
– Legg på, er hans korte råd.
– Og gi aldri bort BankID-en din.
Alle kan bli lurt
Det er en ubehagelig følelse å bli lurt. Kanskje har du tapt penger, og er redd for at personlig informasjon er på avveie. I tillegg er det mange som skammer seg over at de var så "dumme".
– Det er ingen grunn til å skamme seg. Alle kan bli lurt, sier forsker Till Halbach fra Norsk Regnesentral. Han delte en egenopplevd historie med tilhørerne, for å understreke poenget.
For noen år siden skulle han kjøpe en ryggsekk til datteren sin, og fulgte en lenke til en nettside der han gjennomført kjøpet med kredittkort. Etter handelen ble han likevel mistenksom, sjekket nærmere, og oppdaget at nettbutikken ikke virket helt troverdig. Det viste seg at mistanken stemte. Det kom aldri noen ryggsekk i posten, men i stedet et par billige solbriller.
Fordi Halbach betalte med kredittkort, fikk han de tapte pengene igjen fra banken. Noen måneder senere fikk han imidlertid melding om at kortet var sperret på grunn av uvanlig aktivitet. Dette tror han også kan spores tilbake til den samme nettbutikken, ved at kortopplysningene ble forsøkt misbrukt.
Sikre tips
Vi i Pensjonistforbundet ønsker at du som medlem skal være trygg, også digitalt. Vi har derfor samlet nyttige sikkerhetstips.
Forsker Till Halbach har selv opplevd å bli lurt av en useriøs nettbutikk.
Medlemmene i NTL pensjonistforening Oslo og omland er engasjert under foredraget om digital svindel, og mange deltar etterpå i spørreundersøkelsen fra forskerne.