Positive til ny bestillingsordning for pasientreiser

Fra 1. april kan pasienter selv bestille transport digitalt gjennom HelseNorge, eller ved å ringe. Pensjonistforbundet har deltatt i arbeidet og er positive, men presiserer at det må finnes brukerstøtte for de som trenger det.

– Ikke alle eldre kan bruke digitale løsninger. Det må satses mye mer på digital opplæring, sa forbundsleder Jan Davidsen til helseminister Jan Christian Vestre i forbindelse med lanseringen av den nye bestillingsordningen for pasienttransport.

– Ikke alle eldre kan bruke digitale løsninger. Det må satses mye mer på digital opplæring, sa forbundsleder Jan Davidsen til helseminister Jan Christian Vestre i forbindelse med lanseringen av den nye bestillingsordningen for pasienttransport.

Den nye bestillingsordningen innebærer at behandleren gir en reiseattest til personer som regelmessig trenger pasienttransport. Med denne ordningen kan pasientene selv bestille reisen via Helse Norge.

Ordningen innføres fra og med 1. april, og helseminister Jan Christian Vestre (Ap) mener den vil gjøre hverdagen enklere både for pasienter og behandlere. Når pasienten selv bestiller transport, vil helsepersonell spare tid, som de dermed kan bruke til noe annet.

En fornøyd bruker

Per Haakon Strandene (81) fra Lier har deltatt i pilotstudien og testet ut den nye ordningen. 

– Første gang synes jeg det virket litt tungvint , men jeg skjønte raskt at dette var en smart måte å gjøre det på, sier han. 

Strandene går til fysioterapeut ved Lierklinikken to ganger i uken, og er avhengig av pasienttransport for å komme seg til behandlingen .

– Dette gir meg mer kontroll i hverdagen, sier Strandene. 

Han påpeker imidlertid at han fortsatt ikke kan være 100 prosent sikker på at drosjen faktisk kommer i tide. Heldigvis er fysioterapeut Torbjørn nokså fleksibel på tiden. Dette ville vært vanskeligere dersom det gjaldt en sykehustime.

Fint at man kan ringe

Den nye bestillingsrutinen er utviklet i samarbeid med behandlere og pasienter, og Pensjonistforbundet har deltatt med en brukerrepresentant.

– Vi er positive til denne nye måten å bestille pasientreiser på. Selv om endringene overfører mer av arbeidet til pasientene selv, er tilbakemeldingene fra de som har testet piloten at det gir både trygghet og fleksibilitet. Det er også bra at de som ikke er digitale, kan ringe inn sin bestilling, sier forbundsleder Jan Davidsen.

Han påpeker imidlertid at regjeringen og Pasientreiser sørge for at det blir en digital brukerstøtte som det går an å ringe til for de som har behov for hjelp. Dette vil være nødvendig for å nå målet om at flest mulig skal bestille via Helse Norge.

Les mer om nyordningen


Per Haakon Strandene (81) har vært med i pilotstudien, og er godt fornøyd med den nye ordningen. Her sammen med helseminister Jan Christian Vestre (Ap).

Per Haakon Strandene (81) har vært med i pilotstudien, og er godt fornøyd med den nye ordningen. Her sammen med helseminister Jan Christian Vestre (Ap).