pf@pensjonistforbundet.no

Postadresse

St. Olavs Plass

Org.nr. 970323910

Fikk støtte til forskning på styrketrening hos eldre

Stiftelsen Dam har gitt 3 millioner i støtte til Pensjonistforbundet og NTNU, så det kan forskes mer på styrketrening hos eldre over 80 år.

Bildet ble tatt under Pensjonistforbundets senioruke på Storefjell i juni 2024. Styrketrening var en av postene på programmet.

Forskningsprosjektet "Evig styrke - styrketrening for et langt og godt liv for de eldste eldre" har fått støtte fra Stiftelsen Dam.

Pensjonistforbundet søkte om midler sammen med Jonathan Berg, postdoktor ved NTNU. Prosjektet fikk støtte på til sammen 3 240 000 kroner fordelt på fire år (2025- 2028).

Trenger mer kunnskap

– Dette er svært gledelig. Vi trenger mer kunnskap om befolkningen over 80 år, sier generalsekretær i Pensjonistforbundet Arne Halaas.

Han ser frem til å følge utviklingen av prosjektet, og å samarbeide med NTNU.

Jonathan Berg er postdoktor ved NTNUs Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk ved fakultet for medisin og helsevitenskap.

Mindre muskelmasse er en risikofaktor

I prosjektbeskrivelsen fra søknaden står blant annet:

«Antall personer over 80 år vil mer enn dobles de neste 20 årene. Tross at eldre nå er friskere enn før utgjør denne økningen en av de største folkehelseutfordringene de kommende årene.

Reduksjonen av muskelstyrke og muskelmasse, sarkopeni, er blant de viktigste aldersrelaterte fysiologiske endringene. Sarkopeni er en risikofaktor for flere sykdommer, livskvalitet og levetid. Styrketrening, sammen med kosthold, er foreslått som de mest effektive behandlingstiltakene for sarkopeni, men vi vet lite om hvordan behandling av sarkopeni påvirker helse på lengere sikt. I tillegg til å få økt kunnskap om hvordan behandling av sarkopeni påvirker helse, velvære og levetid trenger vi kunnskap om hvordan vi best skaper effektive og gjennomførbare behandlingsalternativ for de eldste eldre.»

– Totalt har vi nå fordelt over 150 millioner kroner til forskning i 2024, sier generalsekretær i Stiftelsen Dam, Hans Christian Lillehagen. Han gratulerer Pensjonistforbundet med tildelingen.