Beskytt deg mot nettsvindel!

Politiet med gode råd til lederkonferansen i PF Hedmark. Mange farer truer, men du kan selv gjøre mye for å unngå å bli lurt.

(Foto: Finn-Åge Løvlien)

Bildet: Fagleder Hege Irene og kollega Aleksander fra nettpatruljen i Innlandet, sammen mdd fylkesleder Jan Tyriberget. (Foto: Finn-Åge Løvlien)

Mange nikket gjenkjennende da Nettpatruljen åpnet sitt innlegg på lederkonferansen med å spørre: Er du noen gang forsøkt svindlet på internett? Med konkrete bekskrivelser og ferske eksempler fra saker i Innlandet beskrev de to hvordan svindel på intenett kan foregå.

Det omfatter bl.a. oppringing og SMS'er med falsk kilde, kjærlighetssvindel, "Olga-svindel", investeringsbedrag, bankbedrageri, falske e-poster, forsøk på å hente inn personopplysninger som personnummer, passord og koder.

Det finnes ingen garanti mot å bli svindlet. Men er du bevisst på hvilke farer som truer og forholder deg deretter, har du redusert risikoen betydelig, var politiets råd. Og de tilføyde: Oppdager du svindel eller har mistanke om svindel,- så kontakt STRAKS nettpatruljen, pluss banken dersom svindelen berører dine penger.

Nettpatruljen minnet ellers om deres egen nettside som har masse informasjon om nettsvindel.