MINNEORD

Minneord Kristian Engevold

MINNEORD

KRISTIAN ENGEVOLD

Den 17. September sovnet mangeårig styremedlem og nestleder, Kristian Engevold inn. Han ble 92 år gammel. Han hadde fødselsdag den 20. Juni og flere som har deltatt på Savalen under våre årlige aktivitetsdager der, vil huske at vi pleide å synge bursdags sangen for Kristian under felles- middagen. Han og kona, Åshild, var alltid med der så lenge helsa holdt, men de to-tre siste årene har de vært savnet.

Kristian har gjennom mange år nedlagt en omfattende innsats over et bredt felt fra idrett til fagbevegelse og politikk. Personlig har jeg kjent Kristian i mer enn 60 år. Vi har drevet samme idrett og vært sammen i politikken og samarbeidet mye. I alle sammenhenger var Kristian tryggheten selv. Han var rolig og sindig i alt han gjorde. Det var ingen store ord eller store fakter forbundet med Kristian Alle følte på tillit og trygghet i hans nærvær. Han var en lederskikkelse, en som gikk foran og som ofte dro lasset når det var nødvendig.

Pensjonistforbundet har mye å takke Kristian for. I sin tid var han en av dem som bidro til å stifte Tangen pensjonistforening. Senere ble han foreningens leder og drivkraft i et stort antall år. Da han gikk ut av aktiv kommunepolitikk ble han leder av kommunens eldreråd, der han på sin rolige og trygge måte nedla et stort arbeid. Da jeg i 2016 ble valgt inn i styret i Pensjonistforbundet Hedmark, satt Kristian i styret som nestleder. Der hadde han også sittet i landsstyret mens lederen, Oddbjørg Morseth, satt i sentralstyret.

Kristian ble med videre i fylkesstyret og vi pleide å kjøre sammen til og fra møtene. Vi hadde alltid trivelige og gode samtaler som jeg minnes med glede.

Nå er Kristian gått ut av tiden. Han hadde mange venner og vil bli savnet av mange. Jeg føler jeg har mistet en god venn og klok rådgiver.

Tankene går nå til Åshild og familien

Takk for følget, Kristian. Hvil i fred.

Jan Tyriberget