– Pårørende må få mer støtte

Hver eneste dag gir pårørerende omsorg av stor verdi for samfunnet. Ofte går det ut over deres egen økonomi og helse. Denne uken markeres pårørendeuken. Vi er bekymret for at det stadig blir tøffere å være pårørende.

– Vi vil takke alle som er pårørende. Uten dere hadde ikke Norge gått rundt, sier forbundsleder Jan Davidsen. Illustrasjon: iStock

– Pårørende må få mer støtte, sier forbundsleder Jan Davidsen.

Mange pensjonister er pårørende for søsken, ektefeller eller egne foreldre. Pensjonistforbundet er bekymret for utviklingen som gjør omsorgsrollen stadig mer utfordrende.

• Det bygges færre sykehjemsplasser
  • Man skrives raskere ut fra sykehus
  • Det blir stadig flere personer med demens, uten at kommunene tar høyde for dette
  • Noen eldre blir boende for lenge hjemme uten tilstrekkelig støtte og avlastningsordninger for pårørende og brukeren. Dette kan gå ut over helsen og livskvaliteten for begge.

Pårørendedagen

Hvert år markeres pårørendedagen. I dag er en hel uke satt av til pårørendearbeid, under parolen "Nå er det pårørendes tur til å få støtte".

Her kan du lese mer, og finne innhold til hjelp for deg som pårørende.

– Vi ønsker å takke og gi honnør til alle som er pårørende. Dere legger ned en fantastisk innats, og uten dere hadde ikke Norge gått rundt, sier Davidsen. Han er likevel svært opptatt av at det ikke må kreves for mye av de pårørende. De skal også ta vare på seg selv, og ha et liv utover omsorgsoppgaven.

Krever bedre pårørendesøtte

Vi har samlet informasjon om dine rettigheter som pårørende.

Våre krav til politikerne er blant annet:

• Alle kommuner må ha en demenskoordinator
  • Gode avlastningsplasser må tilbys
  • Dagtilbud for hjemmeboende personer med demens eller andre utfordringer
  • Gode pårørendesamtaler slik at man kan lage pårørendeavtaler