Minstepensjonister har fått for lite utbetalt i 30 år

Et regelbrudd fra norske myndigheter har gjort at rundt 900 minstepensjonister har fått for lite pensjon utbetalt helt siden 1994. – Feilen må rettes opp, krever forbundsleder Jan Davidsen.

– Feilen gjelder både uføre- og alderspensjonister som har opptjent trygdetid i EØS-land, sier forbundsleder Jan Davidsen.

I en fersk kjennelse fra Trygderetten slås det fast at personer med rett til uføre- eller alderspensjon fra NAV, og som er bosatt i Norge, har hatt krav på minsteytelse (minstepensjon) uten fratrekk for trygdetid som er opptjent i andre EØS-land.

Denne regelen har vært brutt av norske myndigheter helt siden EØS-avtalen trådte i kraft i 1994. Saken kan ha betydning for minstepensjonister som i perioder har bodd i andre EØS-land enn Norge, og som dermed ikke har full trygdetid fra Norge.

For lite i årevis

Feilen har rammet noen av de mest økonomisk sårbare personene i landet – minstepensjonister som har fått mindre enn full minstepensjon som følge av manglende trygdetid i Norge. Denne gruppen har en svært begrenset økonomisk situasjon.

– Det er alvorlig at denne gruppen i årevis har fått for lite utbetalt, og det bør raskt rettes opp i de økonomiske tapene som er påført, inkludert renter, sier Davidsen.

900 berørte

Advokatfirmaet Advoteket AS, som representerer en uføretrygdet person i saken, opplyser at kjennelsen i Trygderetten er et resultat av en rådgivende uttalelse fra EFTA-domstolen. Feilen gjelder både uføre- og alderspensjonister som har opptjent trygdetid i EØS-land, og innebærer at den tidligere avkortningen av ytelser var ulovlig.

Advokat Olav Legræids holdt en presentasjon av saken 30. september, hvor han anslo at rundt 900 personer er berørt av dette, og at staten har utbetalt om lag 400 millioner kroner for lite i perioden 2014 – 2024. Legræid sa at Trygderettens kjennelse er bindende når den er avsagt, men at Staten har mulighet til å gå til sak mot den trygdede innen 17. mars 2025. Hvorvidt staten vil gjøre det, gjenstår å se.

– Pensjonistforbundet vil følge med på hvordan myndighetene og NAV vil håndtere denne saken og forventer at de berørte får nødvendig kompensasjon. Feilen må rettes opp slik at ingen lenger får mindre enn det de har rett på i pensjon, sier Jan Davidsen.