– Frivillig sektor må få bedre og mer forutsigbare vilkår

Forbundsleder Jan Davidsen møtte i går familie- og kulturkomiteen på Stortinget. Han la vekt på at frivillige organisasjoner må få bedre og mer forutsigbare økonomiske rammer.

Pensjonistforbundet mener frivillig sektor må prioriteres høyere i statsbudsjett for 2025 enn det regjeringen legger opp til. Fra venstre avdelingsleder fag og politikk Merete J. Orholm, forbundsleder Jan Davidsen og spesialrådgiver Eyvind Frilseth.

– Frivillig lokal innsats er av stor betydning for å aktivisere eldre, øke deres deltakelse og forebygge ensomhet. Bo trygt hjemme-reformen er helt avhengig av frivillig innsats, sa Davidsen.

Trenger mer til frivilligsentralene

Han er skuffet over at regjeringen ikke prioriterer frivillig sektor i sitt forslag til statsbudsjett for 2025. Han trakk særlig fram to økonomiske forutsetninger som er viktige: Mer penger til frivilligsentralene og garanti om full momskompensasjon hvert år.

Bevilgningen til frivilligsentralene videreføres på samme nivå som før, til tross for at det blir stadig flere sentraler. Dermed får hver enkelt sentral mindre å rutte med i 2025, enn i 2024.

– Det er svært gledelig at det blir stadig flere frivilligsentraler. De er gode helsefremmende tiltak for eldre som bor hjemme. Vi er derfor svært undrende til at hver sentral får mindre penger neste år, sa Davidsen.

Årlig usikkerhet

I likhet med en rekke andre organisasjoner, er også Pensjonistforbundet skuffet over at Regjeringen ikke innfrir sitt løfte om å garantere full momskompensasjon for frivillige organisasjoner. Vi ønsker en regelfestet ordning som garanterer dette.

– Vi setter selvsagt pris på at det i praksis har vært ytt full momskompensasjon i senere år. Men uten en regelfestet garanti, opprettholdes den årlige usikkerheten og uforutsigbarheten for våre lokallag, sa Davidsen.

Eldrepott og kulturell spaserstokk

Pensjonistforbundet og SAKO var alene om to innspill til familie- og kulturkomiteen. Det første innspillet var ønsket om en pott med midler til eldrepolitiske tiltak i frivillig sektor. Eldre vil få innflytelse over fordelingen av potten gjennom at deres organisasjoner deltar i fordelingen av den.

Det andre innspillet var at Den kulturelle spaserstokken må bli bedre synliggjort i statsbudsjettet. Den er fortsatt en del av rammetilskuddet til fylkeskommunene. Dermed er det vanskelig å se hvor mye penger som er satt av. Likeledes er det ingen rapporteringsplikter, slik at det er vanskelig å se hvordan ordningen benyttes.