Vil bidra til færre drukningsulykker

En svært høy andel av de som drukner i Norge, er menn over 60 år. Vi samarbeider nå med Flyte og Redningsselskapet for å få flere til å bruk redningsvest. Som medlem får du rabatt.

Forbundsleder Jan Davidsen er glad i livet på sjøen, og oppfordrer alle menn, kvinner og barn til å gjøre som han; bruke redningsvest!

I mai 2024 druknet til sammen 9 personer i Norge. Av disse var 4 menn over 60 år. Dette er dessverre en statistikk som gjentar seg.

Eldre mennesker er overrepresentert når det gjelder å drukne, og særlig rammer det menn over 60 år. Omstendighetene rundt ulykkene varierer, men noe av det typiske er fall fra kai, fall fra båt, og badeulykker, viser statistikk fra Redningsselskapet. Nesten halvparten av drukningsulykkene skjer om sommeren.

– Vi overvurderer oss selv

– Vi vil bidra til sikkerhet og trygghet for alle pensjonister i Norge, sier forbundsleder Jan Davidsen i denne kampanjefilmen. Målet er at flere blir oppmerksom på risikoen ved ikke å bruke redningsvest, og at de som ikke har hatt for vane å bruke vest, begynner med det nå.

– Hvorfor er det sånn at vi eldre er nøye med å bruke sikkerhetssele i bil, men kanskje tenker at "flytevest, nei det blir for dumt"? Vi overvurderer oss selv, sier Davidsen.

Som tidligere brannmann er han svært opptatt av sikkerhet. Likevel har han ikke alltid brukt redningsvest selv, når han har vært ute i båt. Det blir det en endring på nå.

Medlemsrabatt på redningsvest

Som medlem i Pensjonistforbundet får du nå rabatt på flytevester og oppblåsbare vester fra Redningsselskapet, så du kan være tryggere ved og på vannet.

Dagens redningsvester er lette i vekt og enkle å ta på. Her kan du lese mer om medlemsrabatten.

Les mer om vårt samarbeid med Flyte.