Takker for seg, men blir ikke arbeidsledig

Ellen Horn (73) har gitt seg som kunstnerisk leder for kulturfestivalen Peer Gynt. Nå vil hun blant annet kjempe for Nationaltheatret, og vurderer å bli influenser på sine godt voksne dager.

– Jeg liker utfordringer, og fikk i oppdrag å løfte ambisjonsnivået for kulturfestivalen Peer Gynt, forteller Ellen Horn. TEKST: ANNE WENNBERG, FOTO: ELLEN J. JARLI

– Jeg liker utfordringer, og fikk i oppdrag å løfte ambisjonsnivået for kulturfestivalen Peer Gynt, forteller Ellen Horn. TEKST: ANNE WENNBERG, FOTO: ELLEN J. JARLI

Vi møter henne på Gålå Høgfjellshotell med utsikt over Gålåvannet. «Gud er mine døde venner», siterer hun Jon Fosse, og ser mot den usedvanlig vakre himmelen. Hun tenker ikke minst på ektemannen gjennom over 30 år, jazzmusikeren Jon Christensen, som døde for snart fem år siden.

Men livet går videre. Hun har det godt, bor i et gammelt hus på Sagene i Oslo sammen med datteren Emilie og hennes familie, og hun har kjæreste.

Var skeptisk

Da Ellen ble spurt om å bli kunstnerisk leder for kulturfestivalen Peer Gynt, fordi Iren Reppen ga seg, var hun ikke umiddelbart sikker på om det var det hun ville.

– Jeg hadde jo spilt her, ligget og dødd i solnedgangen mange ganger som Mor Åse i tre sesonger. Jeg var skeptisk da jeg ble spurt, men datteren min, Kjersti, sa «Selvfølgelig skal du det!» Og sånn ble det. Jeg liker utfordringer, og fikk i oppdrag å løfte ambisjonsnivået. Kjetil Trædal Thorsen og Snøhetta bidro til å utvikle scenografien for oss og Marit Moum Aune. Det er jeg stolt av, sier hun fornøyd.

Å være kunstnerisk leder for kulturfestivalen Peer Gynt er som å være teatersjef, og i tillegg ha det øverste kunstneriske ansvaret for de andre arrangementene under festivalen. Peer Gynt på Gålå har vokst fra å være en teateroppsetning til noe mye mer.

Sterke inntrykk

Ellen synes det er sterkt å tenke på at 2300 mennesker så forestillingen hver kveld.

– Når man sitter sånn, begynner hjertene å slå i takt, sier hun og smiler.

Det var mye som gjorde sterkt inntrykk på Ellen Horn ved den siste oppsetningen.

– Mads Ousdals Peer Gynt, den reisen han gjorde gjennom forstillingen, Ane Dahl Torp som Mor Åse, hun var ny dette året. Og musikken! Kapellmester Kjetil Bjerkestrand er fantastisk, musikkens edleste altmuligmann. Vi tok dessuten noen nye grep denne gang. Det var så flott når fiolinisten Catharina Chen kom dansende ut på scenen sammen med de frivillige!

Og nettopp de frivillige er viktige for kulturfestivalen. Berit Tangvik, som Pensjonisten laget et eget intervju med, er en av dem.

– Mange av de frivillige har vært med lenge, og betyr mye. Da Berit Tangvik fylte 80, ble hun feiret på Asker Museum, og Dennis Storhøi og jeg skulle lese Bukkerittet under festen. Han ble forhindret, så da ble barnebarnet mitt, Bobo, Kjerstis sønn, med i stedet, forteller hun.

Den viktige kunsten

Ellen Horn blir ikke akkurat arbeidsledig selv om hun nå har gitt seg som kunstnerisk leder for Peer Gynt. Hun er aktuell i komiserien «Neste sommer» på TVNorge, og håper å spille inn enda en sesong sommeren 2025. I tillegg er hun styreleder for Kulturhistorisk Museum. Hun har jo opp gjennom årene hatt mange tunge verv i norsk kulturliv, til og med som minister, men nå er det kanskje på tide å finne på noe nytt?

– Jeg vil gjerne bli influenser, sier hun med et stort smil. Jeg vil få Nationaltheatret på fote igjen! Det er viktig for meg. Jeg var ansatt der i nesten 40 år. Der ble jeg ansatt som skuespiller, og der ble jeg sjef for første gang. Når jeg går forbi der, gråter jeg på grunn av forfallet, sier hun.

Hun er opptatt av kunstens plass i samfunnet.

– Det er krevende tider vi lever i, og jeg mener kultur, dype emosjonelle opplevelser, er helsebringende. Det er fint med trening og tran altså, men vi trenger også å trene følelsesapparatet, slår hun fast.

Ny ledelse

Regissør Erik Ulfsby overtar som kunstnerisk leder for Peer Gynt, og Ellens datter, Kjersti Horn, overtar etter ham som teatersjef ved Det Norske Teatret. En spennende nyhet som dukket opp nylig, er at fjorårets oppsetning, som også vil bli satt opp i 2025, er ønsket som grunnlag for en internasjonal spillefilm, med premiere i 2028, det året Ibsens 200-årsdag skal feires.

Det er vel ett av flere bevis på at Ellen Horn har svart godt på oppgaven hun fikk om å løfte ambisjonsnivået.

– Det er fint med trening og tran, men vi trenger også å trene følelsesapparatet, sier Ellen Horn.

– Det er fint med trening og tran, men vi trenger også å trene følelsesapparatet, sier Ellen Horn.