Pensjonister i buss over fjellet

Lund Helselag og Lund Pensjonistforening inviterte i juni på dagstur til Sirdal over fjellet i Suleskard ned til Setesdal og via Evje på hjemturen🚞

Første avtalt stopp var i Ådneram. Her ble vi tatt imot og ønsket velkommen av selveste idrettskokken Torbjørg Haugen. «Tante» Torbjørg har sørget for at de norske skiskytterne og langrennrennstjernene i årevis har fått i seg nok mat. I tillegg har ho vært som ei «mor» for gutta i Molde Fotballklubb deriblant Erling Braut Haaland.

Torbjørg Haugen entra bussen og tok mikrofonen og fortalte om seg selv og litt om reisene verden rundt i kortversjon. Men denne dama brenner og for mer, «Sirdalsmaten» den kortreiste og de mange tradisjonene med «heimalaga» mat. Jeg blir nesten rørt når jeg forteller om dette sa ho, og tørket bort en liten tåre.

Og hvem andre kom å overraska og ønsket Lunddølene velkommen til Ådneram. Jo tidligere jærbu Solveig Marie Ådneram som «brenner» for Sirdalen og prosjektene ho holder på med der.

Ho gjorde som Haugen kom inn til oss i bussen og fortalte med stor glød om nyetablering av « Stølen kjøttforedling» sammen med sin mann, Tom Ådneram. Med gris på beite i det fri har de funnet si nisje til å foredle gode kjøttprodukter for salg.

Lunddølene reiste ikke «tomhendte» videre før etter de hadde fått servert kake/lefse og kaffi på kafeen i den nye Jokerbutikken. Og Solveig Marie Ådneram svikter ikke bygda og kommunen Sirdal, ho delte ut brosjyrer og reklamerte for «Visit Sirdal /365» uten for bussen til passasjerene.

Bussturen over Suleskard er en naturopplevelse for seg. Med bratte bakker, svinger som fører oppover i mektig natur, vann og mindre snøfenner, som vitnet om at vinteren var ikke helt borte. Om Sauene som snart ventes tilbake til disse heiene for å beite om sommeren. Om sauedrift og saueskilling til høsten. Om den mektig og ruvende kraft utbyggingen i Roskreppfjorden og vannene rundt.

Vi passerte Brokke med store og flotte hytter opp etter fjellsidene slik som i Sirdal. Neste stopp var et besøk på Setesdalsmuseet på Rysstad. Der ble vi tatt imot av dyktige guider som tok oss med på ei vandring gjennom kultur, historier og tradisjoner i Setesdal.

Vi vandret gjennom avdelinger med tema om «Stavkyrkje og drakar i Setesdal», «So gjekk me kledde i Råbyggjelaget» og «Strikkearven frå Annemor Sundbø si samling».

En liten km. nedenfor Setesdalsmuseet svinger bussen oss inn på tunet på Sølvgarden Hotell, det nyeste innen reiseliv tilbudet i Setesdal. Det ligger strategisk plassert midt i Dalen, der veiene mellom øst og vest og nord og sør krysser hverandre.

Her ventet familien Rysstad som er vertskap ved hotellet med nydelig middag og dessert for oss reisende, i tillegg et interessant besøk i sølvverkstedet med en av sølvsmedene til guide. Stedet gav oss nesten et lite eventyr i kombinasjon med Setesdalens kultur og tradisjoner med spennende interiør og utsmykking i god dialog med moderne fasiliteter.

Turen gikk videre mot Evje, sola skinte og tur været var perfekt. Blide og hyggelige damer og menn kunne nyte opplevelser og kosa seg denne dagen. På Evje hadde vi lagt inn en stopp til. Og når en stor buss fra Tonstad Taxi & Buss- Sirdal fullasta med pensjonister ankommer Evje og Spisekroken Kafe, da disket vertskapet opp med store marsipan kakestrykker og kaffi på takterrassen med utsikt til elva Otra, da var tur og sommerfølelsen på plass.

Vel hjemme på Moi om kvelden hadde vår dyktige sjåfør Torfinn Gyland kjørt oss fra den ene plassen etter den andre med gode og flotte opplevelser, sammen med Magne Leirflåt fra Lund Helselag og Astrid Hammersmark i Lund Pensjonistforening som hadde ansvar for turopplegget.