Gratulerer med eldredagen 1. oktober!

FNs tema for Eldredagen 2024 er styrking av eldreomsorgen, slik at alle kan bli eldre på en trygg og verdig måte. Pensjonistforbundet oppfordrer alle til å markere dagen!

–  Vi kan ikke akseptere at hvor du eller dine pårørende bor, avgjør hvilke tjenester du får. Kommuneøkonomien må styrkes, slik at kommunene kan ivareta sin plikt til å gi alle et tilbud tilpasset deres behov, sier forbundsleder Jan Davidsen.

– Vi kan ikke akseptere at hvor du eller dine pårørende bor, avgjør hvilke tjenester du får. Kommuneøkonomien må styrkes, slik at kommunene kan ivareta sin plikt til å gi alle et tilbud tilpasset deres behov, sier forbundsleder Jan Davidsen.

FNs eldredag ble innført i 1990 og markeres 1. oktober hvert år. I år fokuserer den på retten til en trygg og verdig alderdom: "Ageing with Dignity: The Importance of Strengthening Care and Support Systems for Older Persons Worldwide".

Direkte oversatt blir dette: «Aldring med verdighet: Betydningen av å styrke omsorgs- og støttesystemer for eldre over hele verden.». FN sikter her til både omsorg som ytes av profesjonelle og av pårørende.

Høyaktuelt tema

Det avsløres stadig og for ofte uverdige forhold i eldreomsorgen. Samtidig opplever mange pårørende å bli pålagt krevende omsorgsoppgaver som tidligere var kommunenes ansvar.

Pensjonistforbundet jobber derfor både for en bedre eldreomsorg i kommunene og bedre rettigheter for pårørende.

– Årets tema er dessverre høyaktuelt. Kvaliteten på helse- og omsorgstjenestene er mange steder for lav, og pårørende forventes å yte mer enn før. Vi kan ikke akseptere at hvor du eller dine pårørende bor, avgjør hvilke tjenester du får. Kommuneøkonomien må styrkes, slik at kommunene kan ivareta sin plikt til å gi alle et tilbud tilpasset deres behov, sier Jan Davidsen, leder av Pensjonistforbundet.

– Vi oppfordrer alle eldreråd og våre foreninger og lokallag til å markere dagen, og alle våre medlemmer til å møte opp på lokale arrangementer, sier Davidsen.

Nedslående, ny rapport

Les intervju med Jan Davidsen i TV 2, angående rapporten «Befolkningens tanker om eldres rettigheter» fra Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM), som ble lansert i dag.

Den viser nedslående funn:

• Mer enn en av fire svarer at de kjenner til at noen i sin omgangskrets har vært utsatt for uverdig behandling i eldreomsorgen.
  • Halvparten har liten tro på at eldreomsorgen vil være i stand til å ivareta dem på en god måte om de får behov for hjelp når de blir gamle.
  • Fire av ti svarer at de er ganske eller helt uenig i at de har tillit til at myndighetene rydder opp når det avdekkes lovbrudd.