Åpent møte med Jan Davidsen

Det var ingen tvil om hvem som trollbandt publikum mest; Jan Davidsen, forbundslederen i Pensjonistforbundet, hadde et særdeles lydhørt publikum på det åpne møtet den 19. september i Kristiansand.

Framoverlent som vanlig, veltalende og uten et øyeblikks opphold, er det få som kan "matche" Davidsen når han setter i gang med sine innledninger/foredrag. Han har en usedvanlig evne til å holde interessen hos publikum oppe med sine mange eksempler på god og dårlig eldrepolitikk.

Mellom 50 og 60 tilhørere var møtt fram i Thon Hotel Markensgate 39 da jernbanepensjonistene og Pensjonistforbundet Agder sammen arrangerte et åpent møte. Her fikk de aller først informasjon om Pensjonistforbundet v/fylkesleder Ingrid Wisløff Jæger, som fortalte om kjernesakene og noe av alt det Pensjonistforbundet holder på med både sentralt og lokalt. Oppfordringen var klar: Meld deg inn, så vi kan bli enda sterkere!

Så var det duket for helseutvalgets leder i Kristiansand, Ebbe Boen Pedersen, som orienterte om helseutvalgets arbeid med eldrepolitiske saker i byen. Hvordan skal vi tilrettelegge for økningen av eldre for tida som kommer? Han viste til tydelige tall: I 2023 var det 4.700 eldre over 80 år i Kristiansand. I 2050 vil dette tallet ha steget til 12.500. Det vil si at vi blir mer avhengig av den såkalte seniorressursen (sysselsetting blant personer mellom 67-74 år). Vi kan ikke regne med å importere arbeidskraft; og egentlig ligger vi godt an sammenlignet med andre land, med 5 leger per 1000 innbyggere. Kristiansand har stadig flere eldre som klarer seg selv:

1) Færre med hjemmebaserte tjenester

2) Færre på institusjon

3) Flere tar ansvar for egen bolig

4) Flere eldre flytter

5) Flere eldre tar opp lån

Etter Boel Pedersen var det Arild Birkenes sin tur. Han er leder av eldrerådet i Kristiansand, og var klinkende klar i sin tale: Sammen er vi sterke! Eldre er en ressurs - på skoler, i barnehager, på sykehjem osv. Han viste også til tydelige tall: I dag er 23.000 av de 117.000 innbyggerne i Kristiansand kommune 60 år eller eldre, det vil si 2 av 10 er over 60 år. Hva har kommunen tenkt å gjøre? Vi må utnytte de ressursene vi har, og trå til med oppgaver som fint kan gjøres av eldre. Og før noe blir lagt fram for politikerne som et forslag fra administrasjonen, må eldrerådet ha fått saken først - med all informasjon tilgjengelig, slik at eldrerådet kan gi gode innspill. Det sosiale er svært viktig for eldre, fordi ensomhet er så utbredt, og da bør man ikke legge ned kaféene som eldre bruker i Vågsbygd, på Kongens, på Lund eller andre steder. Dyre restauranter er ikke et alternativ for eldre.

Jan Davidsen kom på tampen av møtet, og kom med en rekke eksempler på gode og dårlige løsninger som blir innført uten at man tar hensyn til de aller svakeste. Han var klar på at Pensjonistforbundet må være motkraften i samfunnet. Pensjonistforbundet må kreve at de 600 000 ikke-digitale innbyggerne i landet kan få benytte andre løsninger enn det nettbaserte. Minstepensjonen må økes, og reguleringen av pensjonene må være om lag som lønnsveksten - ellers svekkes kjøpekraften til pensjonistene. Alle må ha en pensjon de kan leve av. Fra salen kom det klar oppfordring om at betalingsautomatene på legekontorene i byen må tilbake. Argumentet for fjerningen av automatene, var at de eldre hadde problemer med å betale via automaten. I stedet må de nå gå inn via en app på mobilen - og gjør de ikke det, blir det sendt til inkasso. Det hele er et godt eksempel på hvordan myndighetene gir utenforskap til enda flere. Forstå det den som kan!

Johnny Vatne, leder av Jernbanepersonalets forening, oppfordret til slutt folk til å være aktive og følge med på eldrepolitiske saker framover, før han inviterte publikum ned til pizza på Egon. Men først oppfordret Ingrid Wisløff Jæger folk til å danne protestgruppe mot nedlegginga av kaféene i byen. Den utfordringen håper vi mange tar imot!

Ingrid Wisløff Jæger, leder av Pensjonistforbundet Agder.

Ebbe Boel Pedersen, leder av helseutvalget i Kristiansand.

Arild Birkenes, leder av eldrerådet.

Johnny Vatne, leder av Jernbanepersonalets forening.

Forbundsleder Jan Davidsen.