Vil redusere antall eldre som drukner

Friluftsliv og aktiviteter på sjøen er noe mange eldre er glad i. Dessverre er det ikke alle som husker redningsvest. Illustrasjonsbilde: iStock

Altfor mange drukner i Norge hvert år, og en stor andel er menn over 60 år.

Vi samarbeider med Flyte og Redningsselskapet for å redusere de tragiske tallene.

Som medlem får du rabatt på redningsvest, så du kan være tryggere på vannet.

I 2023 druknet hele 23 menn og tre kvinner over 60, viser statistikk fra Redningsselskapet.

– Vi vil gjerne være med på redusere dette tallet. Gjennom våre lokalforeninger kan vi hjelpe med informasjon, og motivere eldre til å ha respekt for det å være på sjøen. Det handler for eksempel om å bruke redningsvest, noe eldre ikke alltid er så flinke til. Kanskje fordi de er vokst opp i en annen tid, sier Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen.

Kollektivt løft mot drukning

Pensjonistforbundet har nylig blitt medlem av foreningen Flyte, som oppfordrer til et kollektivt løft i kampen mot drukning. Pensjonistforbundet er blant dem som gjerne vil bidra i dette arbeidet.

Flyte ble stiftet i 2022 av Redningsselskapet, Norges Svømmeforbund, Norges Livredningsselskap, Norges Padleforbund, Den Norske Turistforening og NTNU.

Meld deg inn

Det koster kun 550 kroner i året å være medlem i Pensjonistforbundet. Det sparer du raskt inn gjennom alle fordelene.

Medlemsrabatt

– Redningsvest er et enkelt tiltak som kan spare liv. Bruk alltid vest når du er i båt, på en brygge eller lignende. Ingen planlegger å drukne, og redningsvest er et enkelt, forebyggende tiltak, sier Davidsen.

Mangler du redningsvest? Sjekk utvalget hos Redningsselskapet. Som medlem i Pensjonistforbundet får du rabatt i hele 2024. Les mer om medlemsfordelen her.