Hjelp til etterlatte

Det er vondt å miste noen som står oss nær. I tillegg kommer mange praktiske oppgaver som må løses i tiden etter et dødsfall.

Vi har samlet gode råd og anbefalinger som kan gjøre prosessen noe enklere.

Litt enklere

Siden det foreløpig ikke finnes noen offentlig samleside med informasjon til etterlatte, må hver pårørende selv finne ut hva som må gjøres når det gjelder gravferd, skifteform og økonomi. Dette kan for mange være en stor ekstrabelastning parallelt med sorgprosessen.

Begravelsesbyrået kan ofte være til god hjelp. Hvis den avdøde selv har notert ned ønsker, passord og oversikt over avtaler med ulike instanser, gjør det også oppgaven for de etterlatte enklere.

Mot slutten av året lanserer Digitaliseringsdirektoratet «Digitalt dødsbo» i Altinn, hvor etterlatte får oversikt over avdødes formue og gjeld, og kan sende inn erklæring om skifte.

Føre var

Noen enkle forberedelser kan gjøre den praktiske prosessen lettere for de etterlatte.

  • Noter ned brukernavn og passord til din mobiltelefon, e-post-konto, sosiale medier og så videre i en bok eller på en lapp. Fortell dine pårørende hvor de kan finne denne informasjonen.
  • Hvis du er gift eller samboer, er det viktig at begge parter har sine egne konti. Felles konti kan kun ha én eier, mens den andre har disposisjonsrett. Den avdødes konti fryses ved dødsfall, og den andre får ikke tilgang uten skifteattest.
  • Lage en oversikt over hvilke regninger du normalt betaler, for eksempel for bolig, strøm og forsikringer. Før også opp hvilke abonnementer, strømmetjenester og avtaler du har med ulike leverandører.
  • Fonus og Wang begravelsesbyrå lanserte i 2022 tjenesten «Mitt farvel». Ved å logge inn med bank-ID kan du legge inn ønsker for begravelsen og en rekke praktiske opplysninger. Du bestemmer selv hvem som får tilgang etter din død, og dine etterlatte bestemmer selv hvilket byrå som skal stå for begravelsen.
  • Sørg for å ha oversikt over fagforeningsmedlemskap og forsikringer, både for deg og ektefelle/samboer. Noen av disse gir utbetaling ved dødsfall og kan dekke utgifter til begravelse.

Et eksempel

Vi har laget et tenkt eksempel som viser hvordan det kan være når en person dør.

Marie (84) og Per (86) hadde vært gift i 60 år da Per sovnet stille inn. Midt i sorgen måtte Marie skaffe seg oversikt over alt det praktiske som følger med bortgangen. De to voksne barna bor langt unna foreldrehjemmet, men hjelper Marie med gjennomføringen av bisettelsen, sammen med begravelsesbyrået.

Per bodde hjemme til det siste, og var den som holdt oversikt over parets økonomi. Marie hadde en brukskonto og et bankkort som hun brukte til sine utgifter, mens Per betalte regninger fra sin nettbank.

  • I det øyeblikket Pers dødsfall blir registrert i Folkeregisteret blir alle hans bankkonti frosset.
  • Marie får råd om å kontakte skifteretten for å melde om uskifte. Det betyr at oppgjør og fordeling av dødsboet utsettes til Marie går bort. Dette skjemaet må Marie sende inn innen 60 dager.
  • Først når hun får tilsendt skifteattest fra tingretten, kan hun kontakte Pers bank og be om tilgang til hans konti.
  • Frem til dette disponerer hun kun midlene fra deres felles brukskonto, som hun heldigvis står som kontoeier av, og ikke kun har disposisjonsrett. Da ville også den blitt frosset. Midlene dekker regninger for bisettelse, minnesamvær og løpende utgifter.

Marie ringer rundt til alle hun vet at paret får regninger fra, som forsikringsselskaper, telefonoperatører og strømselskaper for å be om at fakturaene sendes i hennes navn.

  • Likevel dukker det opp flere purringer i postkassen i tiden etter Pers død for abonnementer og medlemskap Marie ikke visste at de hadde.
  • Per hadde heldigvis notert ned brukernavn og passord til sin konto på Facebook, slik at Marie kan slette denne.