Siden det foreløpig ikke finnes noen offentlig samleside med informasjon til etterlatte, må hver pårørende selv finne ut hva som må gjøres når det gjelder gravferd, skifteform og økonomi. Dette kan for mange være en stor ekstrabelastning parallelt med sorgprosessen.
Begravelsesbyrået kan ofte være til god hjelp. Hvis den avdøde selv har notert ned ønsker, passord og oversikt over avtaler med ulike instanser, gjør det også oppgaven for de etterlatte enklere.
Mot slutten av året lanserer Digitaliseringsdirektoratet «Digitalt dødsbo» i Altinn, hvor etterlatte får oversikt over avdødes formue og gjeld, og kan sende inn erklæring om skifte.
Noen enkle forberedelser kan gjøre den praktiske prosessen lettere for de etterlatte.
Vi har laget et tenkt eksempel som viser hvordan det kan være når en person dør.
Marie (84) og Per (86) hadde vært gift i 60 år da Per sovnet stille inn. Midt i sorgen måtte Marie skaffe seg oversikt over alt det praktiske som følger med bortgangen. De to voksne barna bor langt unna foreldrehjemmet, men hjelper Marie med gjennomføringen av bisettelsen, sammen med begravelsesbyrået.
Per bodde hjemme til det siste, og var den som holdt oversikt over parets økonomi. Marie hadde en brukskonto og et bankkort som hun brukte til sine utgifter, mens Per betalte regninger fra sin nettbank.
Marie ringer rundt til alle hun vet at paret får regninger fra, som forsikringsselskaper, telefonoperatører og strømselskaper for å be om at fakturaene sendes i hennes navn.