Eldre og alkohol

Eldre i Norge drikker mer enn før. Når man ikke lenger må tidlig opp for å gå på jobb, kan kveldene lett bli «fuktigere» enn tidligere.

Samtidig tåler vi alkohol dårligere med årene, og vi sover dårligere når vi har drukket.

Utfordringer med alkohol, og nye alkoholvaner, oppstår oftere i store overganger i livet enn ellers, ifølge alkovettorganisasjonen Av-og-til.

For mange betyr pensjonisttilværelsen frihet på fulltid, færre forpliktelser og mer fri til å gjøre som man selv ønsker. Dagens pensjonister er sprekere, og har andre forventninger til livet enn tidligere generasjoner. Samtidig drikker godt voksne og eldre i Norge mer enn før. Det kan dermed være lettere å ta et glass vin på en mandag her, og tre glass på en torsdag der, når man ikke lenger må tidlig opp morgenen etter.

Dette kjennetegner eldres drikkemønster

• Drikker oftere, og har flere drikkeanledninger enn de litt yngre
  • Legger ikke drikkingen bare til helgen, men sprer det utover hele uka
  • Drikker seg ikke nødvendigvis beruset, men drikker litt hver gang

En utfordring med et slikt drikkemønster er at det er vanskelig å overvåke den totale mengden alkohol, og man ender derfor ofte opp med å ha drukket mer enn man tror.

Eldre tåler alkohol dårligere

Etter hvert som vi blir eldre, tåler kroppen vår alkohol dårligere. Det betyr at en som nettopp har blitt pensjonist, tåler helt andre mengder alkohol enn da han eller hun var 30. Årsaken er at kroppen bruker mer tid på å bryte ned alkoholen, at promille stiger raskere, og det tar lengre tid før den går ned igjen. Det som tar ett døgn å bryte ned for en typisk 30-åring, kan ta mer enn dobbelt så lang tid for en 60-åring, ifølge Av-og-til.

Man sover også gjerne dårligere når man blir eldre, og sovemedisin er relativt utbredt. Da er det verdt å huske på at alkohol bidrar til dårligere søvn. Så lite som to glass alkohol kan forringe søvnen med 40 prosent.

Mange er kanskje heller ikke klar over risikoene ved å blande alkohol og medisin. Ettersom det tar lengre tid for eldre kropper å bryte ned alkohol, øker også risikoen for at man inntar medisin mens alkoholen fortsatt er i kroppen – kanskje til og med uten å vite det.

Slik påvirker alkohol eldres helse

Vi jobber for deg. Bli medlem!

1. oktober er den internasjonale eldredagen. For oss er hver dag en eldredag. Den bruker vi til å jobbe for dine rettigheter, og et aldersvennlig samfunn. Bli med, du og!

Meld deg inn i dag

– Legg planer for pensjonisttilværelsen

Pensjonistforbundets generalsekretær Arne Halaas er daglig i kontakt med pensjonister, som er opptatt av å leve gode liv når de forlater arbeidslivet.

– Felles for dem som har det bra, er at de er aktive og sier ja til de mulighetene som byr seg. Som ved alle livets overganger, er også pensjonisttilværelsen noe man bør tenke gjennom. Hva man vil bruke all tiden til, og hva man bør gjøre for å få mest mulig ut av dagene, sier Halaas. Han gir følgende råd:

• Oppretthold skillet mellom hverdag og helg, slik at ikke hver dag blir en lørdag.
  • Ikke gå fra 100 til 0 når du pensjonerer deg. Det finnes mange måter å være aktiv på, sjekk hvilke muligheter som finnes, kanskje du finner deg en ny hobby?
  • Vær til nytte for barn, barnebarn, venner, naboer og andre. Det gir gjensidig nytte og glede – og er faktisk helsebringende.
  • Bli frivillig, meld deg inn i en forening. (Pensjonistforbundet er et godt alternativ)
  • Aktiviser hjernen, ikke vær redd for å lære nye ting.
  • Hverdagstrim er viktig – sett av litt tid hver dag til fysisk aktivitet.
  • Ikke isoler deg - vær sosial.

Les mer om vårt arbeid for pensjonister og uføre