Regnbuenettverket

Skeiv pensjonist?

Pensjonistforbundet får eget nettverk for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner. Det er Aasmund Robert Vik som har tatt på seg å lede nettverket. Ønsker du kontakt med nettverket kan du sende e-post til: regnbuen@pensjonistforbundet.no

For Pensjonistforbundet er dette et spennende nybrottsarbeid mot en gruppe pensjonister som ikke har vært så synlig innen organisasjon. Kanskje skyldes det at de som er pensjonister i dag opplevde ungdomstiden da homofili fortsatt var forbudt.

Paragraf 213 – fra avkriminalisering til skeiv satsning

Mange av dagens pensjonister har levd sine liv på barrikadene – og gjennom en tid hvor homofili var forbudt etter straffeloven. Straffelovens paragraf 213 ble opphevet i 1972, men det å være skeiv i Norge har ikke bare vært enkelt siden. Det til tross for at det har skjedd en rekke framskritt i forhold til lovverk og holdninger til det skeive i majoritetsbefolkningen. Mange skeive eldre har gjennom livet mistet kontakt med nær familie, og mange har ikke egne barn.

I tillegg til sosial kontakt gjennom e-post, telefoner og nyhetsbrev, vil det nye nettverket i samarbeid med FRI, bistå Pensjonistforbundet med opplæring og kompetanseheving om skeive eldre.

Pensjonistforbundet håper nettverket også vil bidra til bevisstgjøring og kunnskap om skeiv eldrepolitikk i egen organisasjon.

På www.frioa.no/senior er det oversikt over alle FRI Oslo og Akershus’ arrangement for skeive seniorer.

Ønsker du kontakt med nettverket eller motta nyhetsbrev fra nettverket kan du sende e-post til:

regnbuen@pensjonistforbundet.no

Aasmund Robert Vik leder Regnbuenettverket i Pensjonistforbundet

Inviterer til samling!

Pensjonistforbundets Regnbuenettverk inviterer til samling i Kristiansand helgen 22.-24. mars. Tiden er inne for å komme et steg videre i arbeidet for LHBT-medlemmer i Pensjonistforbundet. Hvordan dette skal skje, vil bli diskutert denne helgen. I tillegg blir det kåseri, film og sosialt samvær.

Samtidig med møtet vil det første lokallaget av Regnbuenettverket bli dannet i Kristiansand.

Påmelding innen 5. mars til Ågot Cecilie Heiberg-Jacobsen, Hølleveien 157 C, 4640 Søgne, epost aagotcecilie1@hotmail.no, tlf 400 63 023.