Ring økonomitelefonen!

Gode råd for dårlig råd

Sliter du med dårlig råd? Lurer du på hva som lønner seg mest av sparing i fond eller bank? Hva må du tenke på hvis du skal være kausjonist? Hva kan du gi som forskudd på arv?

Spørsmålene er mange og Pensjonistforbundet og Lindorffs økonomitelefon for pensjonister kan hjelpe deg.

Rådgivingstelefonen er åpen alle hverdager fra klokken 10 til 14.

Økonomitelefonen er finansiert av Pensjonistforbundet og Lindorff. Tidligere «Dine Penger»-redaktør Carsten O. Five er prosjektleder. Med seg på laget har han Anne Grethe Skårdal med fartstid som tillitsvalgt og rådgiver, Rune Pedersen som driver nettstedet www.smartepenger.no og redaktør Kent Øksnes i nettstedet Pengenytt. De to siste har drevet med økonomisk rådgiving i mange år.

- Økonomitelefonen er et lavterskeltilbud til alle pensjonister eller de som er i ferd med å bli pensjonister og som trenger råd om personlig økonomi. Vi vet at endring i livsfase kan være utfordrende for mange. Det kan være fra å være arbeidstaker til å bli pensjonist, endring av sivilstand eller lignende, sier prosjektleder Carsten O. Five.

Rådgivingstjenesten startet 1. oktober 2016.

– Vi føler oss rimelig godt forberedt til å svare på store og små økonomiske spørsmål, som landets pensjonister har, sier Five og legger til: Vi er nøye med å understreke at Økonomitelefonen kun er en enkel rådgivningstjeneste. Det er innringeren selv om er ansvarlig for om hun eller han velger å følge rådene eller ikke og konsekvensene av dem. Rådgiverne eller Pensjonistforbundet kan aldri være erstatningspliktige økonomisk, eller på annen måte ansvarlige for de råd som gis.

Rune Pedersen og Kent Øksnes har det faglige ansvaret for Økonomitelefonen. De har i mange år skrevet om personlig økonomi i bladet Dine Penger og nettstedene www.smartepenger.no. og Pengenytt.no.

Alle som ringer Økonomitelefonen er garantert anonymitet og rådgiverne har taushetsplikt, men for å kunne gi råd og eventuell oppfølging, må den som tar kontakt identifisere seg.

Du kan ringe Økonomitelefonen på telefon 22 42 73 00 alle hverdager fra klokken 10 til 14 (med unntak av juli måned).

Nå kan du få råd om personlig økonomi på Pensjonistforbundets økonomitelefon, 22 42 73 00. Telefonen er åpen mellom klokken 10 og 14 alle hverdager.