Denne  gjengen koste seg  utenfor «Butikkhjørnet» i Tusenhjemmet Kultur og Kunnskapssenter. Foran fra venstre Inger Birgitte Johansen, Aslaug Andreassen, Gerd Solem Eilertsen og Nancy Lillehaug. Bak fra venstre Vesla Berg, Liv

Bodøs store hjerterom

Der det er hjerterom, er det husrom. Gjerne også mangfold. Tusenhjemmet Kultur og Kunnskapssenter i Bodø har mer enn 25 års erfaring.

- Dette er et hus for alle, med rom for mange interesser, ønsker, aktiviteter og faste brukergrupper. Tusenhjemmet Kultur og Kunnskapssenter er og skal være et senter for generasjonsmøter og et liv hvor aktivitet og positivt innhold står i fokus, forteller kultur og frivillighetskoordinator Cecilie Haugseth. Sammen med drifts- og utviklingsleder Tove Johanna Fagertun utgjør de to et skapende og driftig tospann. 25 frivillige medarbeidere trår støttende til, blant annet i resepsjonen fem dager i uka.

Det sterke engasjementet som førte til at Tusenhjemmet Aktivitetssenter ble bygget, er ført videre i den daglige driften. Midt i hjertet av Bodø, i Prinsensgate 130, finner du Tusenhjemmet Kultur og Kunnskapssenter, som er det offisielle navnet i dag. Senteret fremstår som et fyrtårn i Bodø kommunes eldresatsing.

- Med flotte lokaler midt i sentrum, er vi et naturlig møtepunkt for byens innbyggere. Vi er en kulturarena, integrert i samfunnet, og legger til rette for mangfold og generasjonsmøter. Gjennom generasjonssamarbeid driver vi opplæring på de områder som er ønskelig. Verdier som respekt og trygghet ligger i bunnen for vårt arbeid. Tusenhjemmet Kultur og Kunnskapssenter er et levende hus som blir brukt og skal brukes mye, forteller Haugseth.

Forløperen til dagens senter ble bygd i 1896 som bolig til fiskerne på Langstranda. Da Bodø kommune overtok bygningen i 1916, ble den omgjort til 17 kommunale utleieboliger, fordelt på tre etasjer. Bygningen ble revet i 1978.
Etter massemobilisering og stort engasjement fra en rekke personer i Bodø ble Tusenhjemmet Aktivitetssenter åpnet i 1994. I tillegg til aktivitetssenter og fellesarealer ble det bygd 23 leiligheter.

Siden 1994 har senteret ønsket lokalbefolkningen, pensjonister og frivillige organisasjoner velkommen. Det er registrerer mellom 10.000 og 12.000 besøkende per måned. I 2009 ble senteret utvidet med kultursal, data- og undervisningsrom, kontor, møterom og flere leiligheter.

Kulturtilbud. - Vi har et mangfold av kulturtilbud. Noe kan du delta aktivt på, andre aktiviteter kan du nyte som publikummer. Blant annet finner du korgruppene KORgøy og BOSS, Seniordans og revygruppen Pensjonistrevyen. Av de nyeste tilbudene er Lyrikkhjørnet, hvor det leses egne og forfatteres dikt, og hvor du kan ha det hyggelig og sosialt sammen over en kopp kaffe og noe attåt, forteller Cecilie Haugseth.

Hun legger stor vekt på at det er viktig å holde seg fysisk aktiv, uansett alder. Frisklivssentralen byr derfor på fysisk trening i gruppene «Sterk og stødig» og «Styrke og balanse», men du finner også treskjæring, strikkekafé og lappeklubb i senteret. Yoga ble introdusert våren 2018.

Tusenhjemmet Kultur og Kunnskapssenter har og følger opp et stort nettverk av samarbeidspartnere, blant annet pensjonistforeninger, Nordlandsforskning, kulturskolen, Frivillighet Norge, frivillighetssentralen, NAV, Bodø Industri, Pensjonistuniversitetet, Bodø videregående skole og Bodø kommune.

Pensjonistforbundet i Nordland er svært godt fornøyd med å ha fått tildelt midler fra Helsedirektoratet til «Utvikling og utprøving av teknologisk verktøy for å mobilisere mot ensomhet».

Pensjonistuniversitetet i Bodø ble etablert 24. oktober 1996, og har som formål å gjøre livssituasjonen rikere og mer givende for de eldre gjennom selvutfoldelse og utvikling av eget potensiale.

I koselige omgivelser i andre etasje i Tusenhjemmet finner du Kulturkafeen. Her kan du kjøpe deg lunsj og godsaker til kaffen, og alle er velkommen til å innta sin frokost, lunsj eller middag. En gang i måneden arrangeres «The Jazzin pot», og det politisk, filosofiske forum møtes også her månedlig.

Kulturkafeen tar også imot bestillinger på servering til ulike arrangement, møter, kurs, bursdager, barneselskaper, minnestund og konfirmasjon.

Nær 90 personer i Bodø leverer håndarbeid for videresalg i Butikkhjørnet, som også holder til i senteret. For å kunne levere til dette utsalget, er kravet at du må være pensjonist. Utsalget har gjennom 25 år blitt driftet og ledet av aktive pensjonister, og her finner du de nydeligste håndarbeider.

Om ikke dette skulle være nok, så kan Tusenhjemmet Kultur og Kunnskapssenter også skilte med frisør, manikyr, pedikyr og skjenkebevilling!

Du kan lese mer på tusenhjemmet.no og følge senteret på Facebook.