Tur til Måløy

Molde Pensjonistforening

Tur til Måløy.

Torsdag den 11. september gikk vi om bord i bussen i Molde. Vi tok ferja til Vestnes og dro videre til Stordal og Liabygda. Der hadde vi ferje til Stranda. Så reiste vi gjennom Hellesylt og Hornindal til Nordfjordeid. Etter en god lunsj på Nordfjord Hotell satte vi kursen mot Måløy.

Der gikk vi rett til Måløyraidsenteret. Der møtte vi guiden Tarjei Sølvberg. Som tok oss med på omvisning på senteret. Det ble offisielt åpnet av kronprinsparet 23. august 2018 etter at det har vært jobbet med i nærmere 14 år.  Sølvberg var en kunnskapsrik mann, og han  gav oss en fyldig fortelling om  Måløyraidet som var en britisk/norsk militæroperasjon i romjula 1941, der målet var de tyske befestningene i Måløy. Raidet var kombinert med beskytning  fra skip og fly og det gikk sterkt ut over sivile bygg, men bare en sivilperson ble drept. 150 tyskere og 52 allierte ble drept, deriblant lederen for den norske avdelingen kaptein Martin Linge. 98 tyskere og 4 norske NS-medlemmer ble tatt med som fanger tilbake til England. Frivillige nordmenn ble også med. Kystartelleri, en radiosender, en kraftstasjon, fyr og fabrikker ble ødelagt. Åtte tyske skip ble senket. Krigshistorikere mener dette angrepet var starten på slutten for Adolf Hitler og hans til da uovervinnelige styrker.

Etter denne omvisningen gikk turen til Thon Hotell ,  der vi inntok en nydelig middag. Ellers så var det sosialt samvær i salongen, der praten gikk blant pensjoninstene.

Etter frokost dagen etter reiste vi fra Hotellet kl. 10.00 om Bryggja til Koparnes der vi tok ferje til Årvik og kjørte så til Ulsteinvik for atter et godt måltid, nå på Ulstein Hotell. Ferje fra Hareid og om Vestnes til Molde kl. 17.00