Bildet: Dusinet fullt med motiverte dataelever i Våler.  Instruktørene Willy Fengsrud og Finn-Åge Løvlien i 2.rekke til venstre. (Foto: Arne Thobru)

Datakurs nr. 70 i gang !

Da datakurset i Våler ble åpnet 4.november, ble et aldri så lite jubileum markert. For dette er kurs nr. 70 siden starten i 2013.

- Det startet med PC'er, men nå går det i nettbrett og smarte telefoner, sier Finn-Åge Løvlien som har vært leder for alle de 70 kursene. PF Hedmark var den første fylkesforeningen som begynte med systematisk kursing for å få "godt voksne" til å mestre datateknologi. Det var daværende styremedlem, Olav Sande fra Engerdal som lanserte forslaget,- et tiltak som i ettertid har overgått alle forventninger.
- De aller aller fleste kursene vi har holdt, har foregått i Hedmark. Men siste året har også PF Akershus bedt oss stille opp - i tillegg til at Nestor i Melsomvik har benyttet vår kompetanse noen ganger.
Faktisk har nærmere 800 eldre deltatt på disse kursene, og vi har undervist i innpå 1.100 timer rundt omkring, forteller Løvlien.

Inn fra sidelinja
Mange eldre opplever at når samfunnet forventer at de er på nett, og dette ikke er tilfelle,- ja da føles det som å bli satt utenfor sidelinja. For disse menneskene betyr det mye å tilegne seg såpass med kunnskaper og ferdigheter at de blir sjølhjulpne med det som yngre tar som en selvfølge.
- En ting er de praktiske og økonomiske fordelene med å greie ting sjøl. Men minst like mye betyr følelsen av sjølmestring og opplevelsen av likeverd, sier Løvlien.

Fant kjæreste på nettet
Å ta i bruk data for første gang, kan også føre til langt større ting enn å greie å betale regninger i nettbanken. Ei enslig dame på over 80 år som etter et datakurs i Hedmark ble ganske ivrig nettbruker, endte med å bli kjent med en av motsatt kjønn et helt annet sted i landet. Og i dag er de et lykkelig par takket være PF Hedmarks datakurs!

Fortsatt stort behov
At det fortsatt er behov for datakurs for eldre, er det ingen tvil om. Bare i løpet av november kjøres det tre fulltegnede kurs i Våler. Også Akershus har bestilt kurs denne måneden i Lørenskog. Og straks nyttårshelga er tilbakelagt, sitter ei gruppe i Engerdal klar til å lære mer om nettbrett og smarte telefoner!