Jeg fant, jeg fant, sa Annmor Sundbø

Strikkehistorie og nye bøker i Pensjonistforeningen

Songdalen Pensjonistforening hadde møte i Bestestua tirsdag 29. oktober 2019. Annemor Sundbø kåserte, og Hege Udjus og Ingun Greibesland presenterte noen av høstens bøker.

Det var ikke mange stoler ledig i Bestestua da Solveig Nordkvist ønsket velkommen.

Solveig Imeland hadde ord for dagen. Hun leste et dikt av Toril Eva Digre og diktet "Takk" skrevet av Tord Sveinall.

Annemor Sundbø, med aner fra Songdalen, overtok en fabrikk, Torridal Tweed, med 16 tonn filler.

Fra filler kunne en lage garn, men en del tankevirksomhet kunne også en slik haug mane fram. Var fillehaug en straff eler en belønning?

Begrepet "ånd i fillehaug". Hadde det noen betydning. Kunne en mane ut ånden?

Det var kulturhistorie i fillehaugen fra Torridal Tweed.

Ei kofte fra Torridal er den eldste bevarte i Norge.

Vi fikk en gjennomgang av ulike mønstre og koftebetegnelser. Betegnelsene kunne av og til være misvisende, og det var derfor ikke alltid sikkert hvor modellen egentlig kom fra.

Hun berørte eskimogenser,  Fanakofte, Setesdalsmønster og Marius genser, verdens mest stikkede mønster.

Symbolbruken i strikkede plagg er veldig gammel, fra før vår tidsregning. Hun nevnte symboler som stjerner og lus. Symbolene er blitt videreført, ofte knyttet til religon. Hun nevnte mange eksempler på dette.

Som sluttreplikk sa hun at strikking gir bedre liv og helseeffekt.

Ingrun Greibesland og Hege Udjus fra Biblioteket presenterte høstens nyte bøker. De tok spesielt for seg 8 av bøkene.

Terapeuten av Helene Flood, Przewalskis hest av Maja Lunde, Aldri tilgi av Trude Teige, Vi må ikke falle av Ingar Sletten Kolloen, Over horisonten av Jojo Moyes, Skyggeboken av Lars Saabye Christensen, Alle blomstene i Paris av Sarah Jio, Datteren av Anne B. Rogde og Felemakeren og døtrene hans av Edvard Hoem.

Som vanlig var det god mat, musikk og allsang og utlodning.

Hege Udjus og Ingrun Grebesland

Mange hadde funnet veien til Bestestua