"Eldrebølgen"

Eldrebølgen i Leksvik Pensjonistforening

Da er det en gang for alltid fastslått hva "Eldrebølgen" er.

Ryddedag.

En solskinnsdag i Oktober samlet en gjeng gråhåret personer seg i området Lundeng Eldresenter her i Leksvik. Gjengen stilte opp iført arbeidsmundur, verktøy (hekksaks, river, motorsag), men mest av alt, arbeidslyst og masse godt humør. Plana var å rydde vekk trær, planter, hekker o.s.v. slik at dette vakre eldresenteret igjen kan ligge godt synlig og senterets beboere på solskinnsdager kan nyte utsikten og solen. Plana ble fulgt og når dagen var omme, kunne vi se på vårt arbeid med stolthet. Ferdige ble vi ikke men det er mange dager å ta av i fremtiden. Allerede mandag 28. okt. samles vi igjen for å gå videre med ryddingen. Av en kreativ dame fikk denne gjengen ganske raskt tilnavnet "Eldrebølgen" noe vi er stolte av. Håper og tror dette prosjektet vil vokse. Området vi her snakker om inneholder tilrettelagt boliger og promenade for eldre. Det som mangler er en etterlevd vedlikeholdsplan for utearealet. Her er det vi i den eldre del av befolkningen kan gjøre en innsats, noe jeg vet det er mange som vil.

Hvorfor?

Svaret er enkelt. Vi eldre må også tenke nytt. Vise at vi vil hjelpe til, gjøre en innsats, motbevise inntrykket av å være en større og større belastning for samfunnet. Lage positive tanker. Dette må vi formidle til resten av samfunnet også. Det føler jeg kanskje er den vanskeligste delen med "prosjektet". Det handler om å bli sett på som en resurs, når det er fortjent. Men igjen står det mye opp tiul oss selv. Håper og tror vi lykkes med våre gode intensjoner.