Eirik Hovstein som trubadur

"Inn i fremtiden"

Medlemsmøte 16. sept. 2019

Tema på møte i Leksvik Pensjonistforening.

På møtet mandag ble de fremmøtte tatt med inn i fremtiden av unge Leksværinger. Først ut var Eirik Hovstein. Han presenterte Maritime Robotics, et firma som han og broren Vegard startet for noen år tilbake. De har utviklet et system som gjør at de kan operere i maritimt miljø med ubemannede fartøy. Disse styres via signaler og GPS og det gjør at de i teorien kan styres verden over fra et kontor i Leksvik. Firmaet har i dag over 30 ansatte med kontorer flere steder i Norge. De er også rukket å bli internationalt kjent.

En annen ung Leksværing, Jostein Sandvik, introduserte sin nye ide, Autoagri. Jostein sin ide er en helt ny form for jordbruksmaskin, la oss kalle det morgendagens traktor. Han har gått inn i samarbeid med Maritime Robotics og et annet Leksvikfirma som tar oppdrag innen utvikling og ferdigstilling av spesialroboter til prosessindustrien. Disse er også unge Leksværinger. Autoagri er et spennende og fremtidsrettet produkt.

Pensjonistforeningens styre var meget spent på om dette var et tema som kunne fenge eldre damer og herrer. Uten tvil ble dette vellykket. Disse unge gründerne var godt forberedt og fikk fram budskapet på en lett forståelig og ikke alt for teknisk måte.

Eirik Hovstein er også en meget god trubadur og sammen med sin gitar underholdt han med spill og sang i en liten halvtime.

Når kvelden også inneholdt servering med påsmurt julebrød og kaffe til, gikk etterhvert deltakerne hver til sitt, godt fornøyd med kveldens møte og selvfølgelig påmint om reflexbruk.