Søsterkirkene

Tur til Hadeland

Vår årlige 3-dagers tur var denne gang "kortreist" da Hadeland i Oppland var målet med opphold på Hotell Hadeland på Gran.

Kongsvinger Pensjonistforenings årlige 3-dagers tur var denne gangen " kortreist " da Hadeland i Oppland var målet, med opphold på Hotell Hadeland på Gran.Hotellet bød på meget god mat, alt laget av flinke kokker som startet tidlig på morgenen med baking av dagens brød og kaker. Menyen til alle måltider var variert med noe for enhver smak.

Naturen var landelig med en stor park foran hotellet og en herlig terrasse på 200 m2, hvor vi koste oss i det fine høstværet med utsikt utover Viggadalen. Vi fikk følelsen av å være nesten til fjells med utsyn til Gran og Brandbu i horisonten.

I tillegg til følelsen å være i høyden bød oppholdet på historiske opplevelser her på Granavolden da søsterkirkene Nikolaikirken og Mariakirken samt Steinhuset, alle fra midellalderen, bare lå et steinkast unna.Vår kjente dikter Aasmund Olavson Vinje ble gravlagt her i 1870. Her ligger også Granavolden Gjæstgiveri AS hvor de 4 regjeringspartiene i januar i år ble enige om plattformen de skulle styre landet etter.

Besøket på Sysselgården utenfor Brandbu med utsikt over Randsfjorden, bød også på en spesiell opplevelse med håndverksbutikk og ikke minst utstillingen av alle varianter dåpskjoler i gammel stil eller ny frisk design.At det går ann å gjøre så mye utfra et nisjeområde som dåpskjoler er bemerkelsesverdig og det er forståelig at kona på gården, som står for opplegget, har fått flere utmerkelser.

På hjemturen var det stopp på Hadeland Glassverk og middagen ble fortært på Mortens Kro, Gjelleråsen.

Reidar og Doris Tangen med sitt opplegg, sammen med sjåførene, gjorde det slik at vi andre bare kunne slappe av og nyte tilværelsen på historisk grunn i det fine høstværet. Vi synes det er litt trist at ikke flere medlemmer benyttet anledningen til å bli med, men vi andre vil forhåpentligvis leve med gode minner og inntrykk om en hyggelig tur som kun er snaue 2-timers kjøretur fra Kongsvinger.