GODE NABOER: Leder i Midsund pensjonistlag Solveig Anne Orvik (t.v.) med blomster til Elin Furland, leder i Tomrefjord Pensjonistlag.

Tomrefjord pensjonistlag med aktivitetsdag
Inviterte naboene til treff

Stemningen var på topp da pensjonister fra Midsund og Vestnes møttes i Tomrefjord mandag. Tomrefjord pensjonistlag var vertskap.

TOMREFJORD: 24 gjester fra Midsund satte seg i bilen og la turen til Tomrefjord. Været minnte mer om vinter enn vår, men turen via Dryna og Vestrefjorden gikk helt greit.

– Vi tok ikke sjansen på å kjøre over Nakkefjellet. Det er veldig hyggelig å bli invitert til Tomrefjord. Vi er nære naboer, likevel er det ikke så ofte vi møtes, sier Solveig Anne Orvik (82), leder i Midsund pensjonistlag. Hun ser fram til at det blir lettere å besøke venner og kjente på andre sida av fjorden når Møreaksen kommer.

– Den får jeg neppe oppleve, men mange vil bli glade for å bli knyttet til fastlandet, sier Solveig Anne Orvik, bondekone som har vært aktiv både i Senterpartiet og Norske Kvinners Sanitetsforening. Hun hadde med seg blomster til vertene, som ble overrakt til leder Elin Furland.

– Viktig med møteplass for eldre

– Trivelig at så mange ville komme, sjøl om været er trasig. Tidligere har vi invitert pensjonistlaget i Vatne, denne gangen var det Midsund og de andre pensjonistlagene i Vestnes som sto på gjestelista, forteller Elin Furland.

Snittalderen på medlemmene i Tomrefjord pensjonistlag er rundt 70, i Midsund er det en god del høgere. Tomrefjord har 134 medlemmer, laget i Midsund har 126.

Allsidig program

Treffet ble innledet med sosialt samsvar, gode historier, mat og drikke. Ute var det konkurranse i den trønderske nasjonalsporten skotthyll, og det ble lagt opp til gåturer i nærområdet. Men da turgåerne hadde fått på seg yttertøyet ble de møtt av sluddbyger, og bare et fåtall av de frammøtte valgte å ta turen. De andre ruslet inn igjen, der Lars Arne Frostad fant fram trekkspillet og spilte opp til dans med "Se der danser bestefar". Stadig flere svingte seg i valsen.

Eldrepolitikk

– For pensjonister det er viktig med møteplasser. Å møte andre til samvær og aktiviteter er bra for helsa, både fysisk og psykisk. Vi i Tomrefjord pensjonistlag møtes annenhver mandag på Frostad grendahus. Vi diskuterer ikke politikk, annet enn eldrepolitikk. Nå ha vi fått en eldreminister fra nabokommunen, kanskje skal vi invitere Sylvi Listhaug hit. Og Knut Flølo som nå er på Stortinget er medlem av Tomrefjord pensjonistlag, forteller Elin Furland.