Lunsjen vi fikk servert.

Fellesmøte 3. oktober 2018 hos Knutstad og Holen med tema: MATGLEDE

Fiskehandler fra 1924 - tradisjon for kvalitet i alle ledd – fiskebåter - fiskemottak – transport – kontroll av fisken – distribuere til alle butikker og restauranter de har avtale med.

De har eget kjøkken for fiskekaker og eget røkeri for laks der fisken blir tørrsaltet og passet på til ferdig produkt.

Vi fikk omvisning i topp moderne produksjonsanlegg med mottak, fordeling, produksjon og videreformidling. De har nærmest ingen ting på lager, fisken skal være fersk. Nå er omløpstiden 4 ½ dag.

Kjetil Holen demonstrerte enkle og smakfulle retter med kunnskap og iver for å prøve ut nye retter.

Brunost er vanskelig å kombinere med fisk, men det meste kan nytes. Vi sender ut oppskrifter på e-post.

Vi avsluttet med deilig lunsj.

Stor takk til Kjetil Holen for kunnskap og matglede.

Her kommer utdrag fra hva som stod i Hamar Dagblad 9. november 2015 om historien bak Knutstad & Holen og som vi fikk høre av Kjetil Holen mens han viste oss diverse enkle og smakfulle fiskeretter:

– Min bestefar, Thorstein, var agronom og Knutstad hadde planer om å bli hagebruksskolelærer. Sammen tok de utdanning på Mindresunde landbruksskole, men de fant begge raskt ut at de var på feil spor.

Isteden velger de to kompisene å satse på fisk og sjømat. Knutstad hadde god kjennskap til fisk gjennom oppveksten i Lofoten.

– De fant ut at skulle de lykkes med forretningsideen sin så måtte de etablere på en plass hvor folk ikke hadde så sterk tradisjon rundt sjømat; et sted hvor vekstpotensial var størst mulig. Forretningen måtte ligge langt unna sjøen og man valgte Hamar etter å ha studert kartet, forteller Holen.

I starten var det mest røkt fisk, tørrfisk og saltet fisk som ble solgt til hamarsingene. De råvarene var lettest å håndtere på grunn av transport og oppbevaring. Etter hvert ble det mer og mer ferskfisk som ble fraktet med jernbanen.

– Det var mye hardt arbeid. De første årene var det hybel i Brumunddal og man syklet til og fra Brumunddal på jobb før Knutstad fikk råd til en liten bil.

Fiskeforretningen i Hamar har vokst til 25 ansatte. De siste årene har omsetningen ligget rundt 60 millioner kroner (oppgitt til avisen i 2015).

Knutstad & Holen selger fisk og sjømat fra forretningen i Grønnegata 24 i tillegg til at forretningen er grossist til dagligvarehandelen. På Midtstranda ligger et stort produksjonsanlegg.

– Hvordan har dere fått denne posisjonen?

– Mye er takket være plasseringen til bedriften vår. Logistikkmessig er nemlig Hamar optimalt fordi dette er første stoppested for transportørene. Mange av leverandørene har vært med oss lenge, opptil 40 år, og kjenner til oss og kravene våre. Vi betaler gjerne litt ekstra for å få ekstra service og førstesortering. Og vi vet viktigheten av å ha en oppegående kystfiskeflåte og kjenner til hva slags utfordringer fiskerne og mottakene står overfor. Dermed kan vi på Hamar vise en forståelse og fleksibilitet som blir satt pris på.

– Vi er dessuten utrolig privilegerte som har så mange trofaste kunder som er flinke til å bruke oss, som vil prøve ut nye retter og måltidsopplevelser. Også har vi mange flinke og dedikerte ansatte som viser oppriktig interesse for produktene og som tar ansvar for at kundene skal få god veiledning og best mulig kvalitet.

Nordmenns appetitt for fisk og sjømat er hele veien stigende:

– Det ligger i tiden å spise sunt og variert. Folk er mer villige til å prøve ut nye råvarer og nye teknikker. Ta for eksempel taco, som på rask tid har blitt en folkefavoritt. Det er ingen regel som sier at man må bruke kjøttdeig i tacoen. Varier med laks, uer, torsk eller sei, og du vil oppleve helt andre smaksbilder, sier Holen entusiastisk.

Rekrutteringen av nye kunder går ifølge Holen strålende. Barn roper etter sushi:

– Barna er langt mer åpne for nye smaker enn det vi voksne liker å tro. I deres øyne er fisk fargerikt og spennende.