Gudmundshaugvangen seter i Alvdal Vestfjell.

Tur til Savalen Fjellhotell & Spa 20 - 22. august 2018.

Samme dag som nye Kongsvinger ungdomsskole ble tatt i bruk på Tråstad, reiste 52 forventningsfulle deltagere med Kongsvinger Pensjonistforening på sin årlige 3-dagers tur. Denne gang var målet Savalen Fjellhotell & Spa.

Med full buss og stødige  Terje Kvesetberget som sjåfør, Jonny Kristiansen som trekkspiller  samt styreleder Reidar Tangen som reiseleder var alt lagt vel tilrette for en koselig og innholdsrik tur oppover Solør med lunsjstopp på Elgstua i Elverum. Deretter gikk ferden videre oppover Østerdalen med en kort rast ved verdens største elg,som er 10 m høg og like lang, før Atna.Vel framme på Savalen Fjellhotell & Spa, ble vi tatt godt imot og informert om vårt program under oppholdet. Det tradisjonsrike "Østerdalsbordet" med kortreist mat fra området ble servert første kveld, hvoretter mange dansglade fant veien til Kobbersalen hvor det ble spilt mange gamle velkjente dansemelodier.

Etter frokost neste dag gikk turen til Gudmundshaugvangen som er en seter i Alvdal Vestfjell. Hotellet stilte med egen guide, en veltalende og kunnskapsrik person som guidet oss rundt Savalen og som informerte om lokalhistorie m.m. både fra Alvdal- og Tynset kommune.På setra, med fin beliggenhet og god panorama utsikt over de fine fjellpartiene i Rondane, ble vi servert hjemmelaget setermat  som vafler, rømme,gjærbakst m.m.

Etter "hjemkomsten" var det guidet tur i nærområdet med kjentmann Erik Kindølshaug som er styreleder i Tynset Pensjonistforening og deretter gikk turen til Julenissehuset med underholdning og omvisning. Etter middagen i restauranten, var det sang og dans i Kobbersalen med avbrekk kl.22.00, da det var lysaften i restauranten med ostetallerken og med velkjente spanske melodier.

Vi tok adjø med betjeningen etter frokost og reiste en tur innom Heidrun, som er en lokal matbedrift, med videreforedling av råvarer fra geit, lam og gris. Vi fikk smaksprøver og flere kjøpte med seg en godbit hjem.Middagen ble fortært på Elgstua før vi satte kursen hjemover til Kongsvinger.

Vel hjemme og etter å ha fått litt tid til å fordøye og reflektere over turen og oppholdet, tror jeg at jeg har hele styret og deltagerne med på at dette var en innholdsrik, sosial og minnerik tur som ga mersmak til gjentagelse på et senere tidspunkt.