Finnskogen

Tur til Finnskogen 12.06.18

Denne turen holder seg stort sett innenfor Grue kommune. Svullrya må en vel kalle finnskogens hovedsete. Vi kjører forbi Namnsjøen, Røgden, Skasen og Frysjøen og bekker og åer. Skogvidder og vakre plasser. Tror turen inneholder mye av hva Finnskogen kan vise. Men å vise den over flere kommuner vil bli en for lang tur, derfor viser turen innenfor Grue kommunes grenser et godt innblikk.
PÅMELDING SKJER INNEN 15. MAI TIL Aud Eek

09.45 Oppmøte og avreise fra Shellsenteret/vekta på Namnå. (ca 45 min kjøretur fra Elerum). Ligger ca 2-3 km nord for Kirkenær. Mens vi er på veien, snakker sjåføren om plasser vi passerer.

10.30 Ankomst Hytjanstorpet, hvor Jan Storberget lever sitt stille liv slik forfedrene har gjort i århundrer. Jan forteller litt om plassen, og her inntar vi kaffe m/kake, mens hans forteller om stedet. Stopp på ca 40 min. (avreise 11.10)

11.40 Ankomst Finnetunet i Svullrya. Et museum som ligger vakkert til ved elva Røgden. En lokal guide forteller og gir omvisning. Varighet maks 40 min. (avreise 12.45 c)

13.00 Ankomst Finnskogtoppen hvor vi inntar lunsj. Finnskogtoppen ligger flott til med utsikt over innsjøen Røgden, og er et SPA og velværesenter. Avreise ca 14.15.

14.15 -15.45 Tur rundt innsjøen Røgden, da må vi innom Sverige også. Her vil sjåføren fortelle litt om hendelser og steder på turen.

15.50 Ankomst Åsta Holth museum som ligger i Svullrya. Lokal guide forteller, og omvisning inne i huset og i hageanlegget. Antatt tidsforbruk 1 time og 30 min. Åsta Holth var forfatter (1904 - 1999) som var sterkt interessert i sine røtter, hvilket forfatteskapet hennes gir bilde av. Opptatt av kvinnesak, samfunnet, mystikk og finsk tradisjon. Men også av jorda og vekstene.

ca 17.30-18.00 Ankomst Finnskogen Turist og Villmarkssenter, som ligger i nordenden av innsjøen Skasen. Her inntar vi middag.

Etter middagen går turen tilbake langs nok en sjø Frysjøen og ned til Kirkenær og retur der bilene står parkert. Kjøretur på ca 30 min.

Tidspunktene kan bli noe forskjøvet, alt etter hvor presise vi klarer å være med beregnet tidsbruk både på stedene og kjøringen, men håper det holder så noenlunde.

Ytterligere informasjon finner dere i vedlegget.