Rælingen pensjonistforenings tur til Rüdesheim

Rælingen Pensjonistforening på tur

3 – 10 oktober.

Rælingen pensjonistforenings tur til Rüdesheim

Dag 1: Bussen fra Hansareiser med sjåfør Per Helge hentet forventningsfulle pensjonister rundt omkring i Rælingen, og tok oss til Kielferga. Alle fant sine lugarer, som var 3 stjerners med utsikt ned til promenaden istedenfor 1 stjernes ned ved siden av maskinrommet. Vi møttes til nydelig buffet kl. 19.00. Der var det noe for enhver smak, men jeg skjønner ikke hvorfor mannen min bare spiste krabbeklør. 15 av dem! Dessverre begynte båten å røre seg ganske mye straks etterpå og det var nok mange som valgte å holde seg i ro i senga. Noen var så uheldig å miste den nydelige maten på et smertefullt vis. Men kl. 21.00, når vi kom i le av Danmark, ble det rolig igjen og kvelden ble tilbrakt på forskjellige steder i båten.

Dag 2: Etter frokost om bord, gikk vi i land og til den ventende bussen. Der sto også reiseguiden Dagfinn og ønsket alle velkommen. Det ble en lang busstur ned til Rüdesheim med stillestående kork av og til. Men tiden ble betraktelig avkortet takket være en kvizz fra Paul, en Tysklandsrapp laget og presentert av Ingolf, og ikke minst, nesten ubegrenset mengder med Jægermeister, øl og vin spandert av Dagfinn. Han fortalte også mye historie; det er utrolig hvor mye den mannen kan, ikke bare med årstall, men også med datoer og av og til klokkeslett. Vi hadde to stopp underveis for lunsj og en beinstrekk. Stemningen var høy hele turen. Framme ved hotellet kl. 20.15, og da var det bare å sette bagasjen i rommet og gå til middag. Det ble en tidlig kveld for de fleste.

Dag 3: Etter en god frokost, møttes vi utenfor hotellet kl. 10.30 og gikk i samlet tropp opp til gondolbanen. Der kunne vi velge mellom én veis billett (ta gondol opp og gå ned) eller to veis (gondol begge veier). De fleste valgte å gå ned gjennom drue feltene. Gondolturen var veldig fin og trygg selv om det blåste mye og det var ganske kaldt. Vi møttes på toppen og gikk bort til Niederwald monumentet hvor Dagfin forklarte hva det var og hvorfor det var der.

De som skulle ta gondolbanen ned fikk drosjetur da banen ble stoppet p.g.a. vinden. Vi andre ruslet ned i forskjellige tempo. Lunsjen ble inntatt på forskjellige restauranter i byen.

Kl. 17.00 møttes vi til vinkurs i et eget rom på hotellet. Dagfin visste seg å være vinekspert også og vi fikk smake 5 forskjellige hvitviner; en klasse B og 4 klasse A (predikat). Kabinett, auslesen, spetlesen, og eiswein. Nå vet vi hva disse betegnelser betyr. Synd at vi ikke fikk beerauslesen og trockenbeerauslesen, men når vi vet at en halv liter med eiswein koster ca. kr. 500, har vi kanskje forklaringen.

Kl. 19.00 var det middag (igjen) og etterpå gikk noen for å danse, mens andre valgte å ta det roligere. Det var en stor dag.

Dag 4: Denne dagen hadde vi rundtur i Moseldalen og Rhindalen. Det var enorme vinfelt så langt øyet kunne se og også så høyt øyet kunne se. Noen av disse feltene befant seg på fjellsider som var langt brattere enn 45 grader. Solen tar godt der oppe, men du verden hvor vanskelig det må være å høste druene.

Vi stoppet i Bernkastel, berømt for doktorwein, en vin som angivelig har store legende evner. Undertegnede fikk ikke smake på denne vinen for vi fant ikke en pub som var åpen. Dagfinn sa at neste gang skal han bringe et tau slik at han kan ledes oss rundt som barnehave barn. Lunsj spiste vi i Cochen, tysk mat for de fleste. Vi hadde også tid å se oss rundt litt i denne sjarmerende byen.

Denne kvelden spilte et orkester i spisesalen og dansegulvet ble brukt flyttig. Finn var den ivrigste på gulvet og han hadde mange vakre kvinner å danse med. Paul hadde også mange vakre kvinner å danse med men han vil ikke engang danse med sin egen kone.

Dag 5: Denne dagen hadde vi en ca. 2 timers tur på Rhinen. Det var mange fine slott og borger på begge sider av elven. Dagfinn spanderte et flott elvekart på hver av oss slik at vi kunne følge med. Vi seilte forbi de syv jomfruene, en samling med stein som er farlig for båttrafikken. Forbi Loreley klippen til Goarshausen hvor bussen ventet å kjøre oss opp til Loreley. Flott utsikt over Rhinen. Lunch spiste vi i Rüdesheim på en av hotellets restauranter. Og det var en stor lunsj (wienerschnitzel med noen av de beste pommes frites vi har smakt). Det var ikke mange som greidde å spise opp middagen 3 – 4 timer senere. Dans i kveld også.

Dag 6: Så var tiden kommet å si ha det til Rüdesheim. Dersom vi skulle kjøre helt opp til Kiel i en strekning, måtte vi stå opp kl. 02.00 midt på svarteste natten for å kunne nå ferja til Oslo. Dermed ble det bestemt å stå opp på et mer kristelig tidspunkt og overnatte i Hannover. Det ga oss også tid til å stoppe i Goslar og besøke markedet der for en snack og noen drikker. Overnattet på Leonardo hotell.

Dag 7: Alle ble brutalt vekket kl. 06.30, og etter etter en god frokost gikk bussen mot Kiel. Igjen var Dagfinn raus med Jægermeister osv. så stemningen var god. Ingolf og Paul sang hver sin tyske drikkevise og vinnere av kvizzen ble utropt. Aud Øyre vant enkelmansprisen og Harald og Kjersti Jørstad vant lagsprisen. Premier var en fin flaske med rhinvin med predikat til hver.

Vi hadde en stopp for lunsj, og kom fram til Kiel med god tid til et par timers vandring i byen før vi gikk om bord. Turen hjem var rolig og stille, i hvert fall under de timen før vi la oss. Igjen spiste Paul bare krabbeklør til middag.

Dag 8: Ankomst til Oslo hvor bussen ventet på oss. Alle ble kjørt trygt hjem og Harald Jørstad takket for turen. Til tross for en del forkjølelse på slutten av turen og etterpå, håper vi at alle syntes at det var en bra tur.

Rælingen 24/10 2017

Anne McCabe