Medlemsmøte mars.

Medlemsmøtet ble holdt den 28. mars 2017 på Rasteplassen

Medlemsmøtet ble holdt den 28. mars 2017 på Rasteplassen. Møtet ble åpnet ved at foreningens leder Rolf Maridal ønsket i alt 34 medlemmer velkommen.

En spesiell velkomsthilsen til Jan Aasland og Bjarte Aasgård som deltok med lysbilder/kåseri og musikk. Pensjonistsangen ble sunget til musikk av Bjarte.

Rolf orienterte om en aksjon som er satt i gang for at de som får utbetalt sin pensjon, også får en melding i posten om pensjonsbeløp, skattetrekk og netto overført bankkonto. Det ble videre opplyst om at det i dag er cirka 350.000 medlemmer i Pensjonistforbundet, men dersom alle har vært medlem kunne det vært over en million. Det er vi som har bygget landet, og vi bør både ha forhandlingsrett og ikke bli avspiste med 0,75 prosent mindre enn den økningen som blir andre til del.

Det ble deretter orientert om dagsturer til Hitra og Frøya med avreise den 9. august, og tur til Hjørundfjorden med avreise etter 15. september. Sekretæren tok imot påmeldinger, og det var veldig stor interesse, særlig for turen til Hitra/Frøya. Rolf framførte så «Din ungdom» av Arne Paasche Aasen.

Deretter sang vi «De nære ting» av samme forfatter til tonefølge av Bjarte på sitt trekkspill. Det ble så servert middag som besto av kjøttkaker med vanlig tilbehør. Deretter kaffe og kaker. Alt synes å smake fortreffelig, og vi takker Rasteplassen sitt personale for god mat og service. Vi sang så «Vandringsvise» av Skjeråsen med musikk av Bjarte.

Da var tiden kommet til Jan Aasland, som viste lysbilder og fortalte fra en tur han og Gerda med flere hadde til Praha i Tsjekkia. Praha er en stor by med cirka 1,2 millioner innbyggere og en masse spesielle bygg og severdigheter. Tar bare med noe av det som ble nevnt: Elven Moldau deler byen, men den bindes sammen av i alt 13 bruer hvor den mest kjente er Karlsbroen. Byen ble i 1992 med på Unescos liste over verdens kulturminner. Av særlig betydningsfulle kulturskatter som ble besøkt og nevnt tar vi her med St. Vitus-katedralen og Torget i gamlebyen med den astronomiske klokken. Masse flotte lysbilder, og fortalt på en måte som bare få gjør Jan Aasland etter.

Det ble så sang: «Blåklokken» med musikk av Bjarte. Så var det tid for åresalg med mange gevinster. Salget gikk strykende og det ble som vanlig mange fornøyde vinnere. Vi sang så «Jungmann Janson» til tonefølge av Bjarte. Tiden var så kommet til Harald Bersås, som hadde satt sammen en fin blanding av spørsmål som ble stilt. Mange av dem ble riktig besvart, mens noen få var litt vanskelig å finne riktig svar på. Takk til Harald. Rolf overrakte blomster til Jan og Bjarte som takk for innsatsen.

Et riktig trivelig møte var så til ende, og vi sang «Avskjedstoner» med musikk av Bjarte. Rolf takket for oppmøtet og ønsket alle vel heim.

Ola Skålvik, sekretær