Glad gjeng på tur i Haldenvassdraget.

Sommertur til Fredrikstad.

Flekkefjord Pensjonistklubb har hatt sin årlige sommertur. Denne gangen hadde vi fem dagers tur og dro til ” Det historiske Østfold”, og med billett til innspillingen av  programmet ” Allsang på Grensen”.

Vi startet fra Flekkefjord Rutebilstasjon mandag 11. juli. Da hadde vi også fått med oss pensjonister fra Sira. Det var med vår ”faste” sjåfør Bjarne Nuland som kjører turer for Peer Gynt Tours med Nettbuss.
Som ofte før hadde vi en kort kaffepause i nærheten av Grimstad, og klubbleder Thorleif hadde sørget for en pakke med ferdig smurt rundstykke til hver. Det gikk raskt videre til Furulund Kro i Stokke i Vestfold. Der hadde vi lunsj. Og så bar det videre til ferjeleiet i Horten. Vi måtte vente en times tid på å få plass. Men overfarten tar ikke lang tid, og snart var vi i Moss, og rullet sørover mot målet, som var Thon Quality Hotel i Fredrikstad. Der skulle vi bo under det 4 dager lange oppholdet. Hotellet var nytt, og hadde meget god standard. Vår reiseleder Mona Lohne-Andersen møtte oss ved ankomsten til hotellet. Det ble middag og tid til litt sosialt samvær før vi slo oss til ro etter en ganske lang reisedag.
Neste morgen, tirsdag, dro vi på by-sightseeing til den gamle festningsbyen. Området er kalt Gamlebyen, og er godt bevart. Man får ikke lov til å endre eller modernisere bygningene utvendig. Fra utsikten over elva kunne vi se over til øya Isegran der TV-serien  Anno ble spilt inn. På spaserturen ble vi ble guidet av Hilde Ødegaard som selv bor i området, og hun gav oss et godt innblikk i hvordan det måtte være å leve der i fjerne tider. Så kjørte vi mot ”Tomta”, der Roald Amundsen ble født. Vi fikk omvisning i det gamle huset der det ikke har bodd folk siden 1939, men som var godt bevart. Vi fikk et innblikk i hvordan et velstående hjem kunne se ut ved forrige århundreskifte. Den store låven brukes bl.a. til festlokale, og her var det samlet minner fra Roald Amundsens liv og ferder. Her spiste vi lunsj før vi returnerte til hotellet. Mange dro ned til elvebredden og tok den gratis byferjen som hadde flere stoppesteder der en kunne gå av og på der en ville.
Øykommunen Hvaler var målet for onsdagens utflukt, og vi kjørte over mange broer som forbinder flere av øyene. Guiden Hilde var selv oppvokst på Hvaler og kunne både fortelle fakta og artige historier. Vi kjørte ned til fiskerihavna Utgårdskilen, og hadde en lengre stopp i tettstedet Skjærhalden. Dessuten besøkte vi Hvaler kirke, som er en av landets eldste middelalderkirker. Lunsjen, som var en god fiskesuppe, fikk vi på Restaurant Slippen på Kråkerøy som er i lokalene til et gammelt skipsverksted. Det ble tid til en kort hvil før vi spiste tidlig middag for å reise til Halden og Fredriksten Festning for å være med på innspilling av det populære TV-programmet ”Allsang på Grensen”. Vi hadde fått gode sitteplasser på tribunen nær scenen, og fulgte med på instruksene om å vifte og klappe på de riktige stedene. Det var stor stemning og flotte  artister. Da vi kom tilbake til hotellet stod ferdig påsmurte bagetter, så vi fikk oss en liten ”nattmat.
Torsdag hadde vi en spennende utflukt til Haldenvassdraget. Vi kjørte innover gjennom Aremark, og kom til Strømsfoss brygge. Der gikk vi om bord i MS Strømsfoss og skulle seile gjennom Nord-Europas høyeste slusetrapp på 26,7 meter. Det var fascinerende å se hvordan vannet etter hvert tømte de fire slusekamrene og brakte oss nedover. Haldenvassdraget har en høydeforskjell på hele 40 meter.
Det regnet tett da vi startet på seilasen, men etter hvert klarnet det, og mange dro opp på soldekket. Landskapet vekslet gjennom trange sund til flotte bygder før vi kom til brygga i Tistedalen.
Om kvelden hadde vi avslutningsmiddagen på restauranten ”Majorens Stue og Kro” i Gamlebyen. Det ble en festmiddag med ekstra vellaget mat.
Neste morgen var det avreise. Første stopp var i Sverige, i Nordby-senteret nær Strømstad. Her var det stort utvalg i alle avdelinger så en kunne kjøpe, eller bare vandre rundt i det svære senteret. Det tok ikke mange minutters busstur før vi var på kaia, og etter litt venting var gikk vi om bord i Color-Line ferjen der vi fikk en hel avdeling for oss selv nær det flotte lunsjbordet. Været var nydelig, en kunne se mange fritidsbåter, noen av dem ganske små, langt utenfor skjærgården på begge sider av havstrekningen.
Det gikk kvikt å komme i land, og snart dro vi på den kjente strekningen sørover, med stopp på  Brokelandsheia,for å nyte medbrakt hjemmebakst til en kaffekopp i friluft. Det ble på turens siste regnbyge, så serveringen foregikk i skuret på bussholdeplassen! På Vigeland tok vi farvel med vår guide Mona. Hun er en humørspreder, og vi var glade over å høre at hun også vil bli med oss på neste sommertur.
Klubbleder Thorleif takket både Mona og vår stødige sjåfør Bjarne, som også vil stille opp på neste tur. Han fortalte også litt om planene for neste år. Da vil turen gå til Tyskland, med tilholdssted i Bremen.
Det ble sen fredagskveld før alle var hjemme igjen etter en flott tur, med avstigning på ”Jernbanen”, i Parken, og på Sira skole. Det hadde vært en vellykket tur på alle måter, uten uhell og med godt fellesskap mellom deltakerne.

L.G.E.