Gruppebilde av samtlige deltagere og guiden.
Det gjøres oppmerksom på at bildet er tatt etter man har drukket vann fra omtalte kilde.

Tur til Gotland

29. mai til 3. juni 2016

Avreise fra Siggerud kl. 09.00 med buss til Skjærgårds hotellet i Nynäshamn hvor vi skulle overnatte, her fikk vi servert middag samt frokost påfølgende morgen. Båten med avgang kl. 11.25 lå like overfor hotellet, vi ankom Visby på Gotland kl. 14.55. Resten av dagen var til egen disposisjon. Selvfølgelig måtte vi en tur i gamlebyen. Dagen avsluttede med felles middag på hotellet.

Neste dag etter frokost, busstur til den nordlige del av Gotland som er en meget grønn øy, rik fauna med blomster bl.a. vilde orkideer. Vi tok ferge over til Fårø med sine strender av sand og stein. Vi besøkte et Raukefelt, kalksteinsfossiler som ikke enda er slitt ned av vær og vind, en spesiell natur.  Vi var innen om Fårø kirke hvor vi besøkte gravstedet til Ingmar Bergmann. Lunsj underveis på Fårø Gård. På veien tilbake til Visby gjorde vi stopp ved en Hånger kilde. Det siges, at man etter å ha drukket av vannet fra kilden, ville man bli 10 år yngre. Mange tok sjansen og drakk av vannet vel vitende om risikoen for å bli så ung igjen at man mistet pensjonen.
Etter en lang dag var vi tilbake på hotellet, hvor vi spiste en felles middag.

Neste dag ble det en kortere busstur til noe av den sydlige del av Gotland, hvor vi bl.a. gjorde et stopp ved en av de mange engene på Gotland. Her vokset det bl.a. mange vilde orkideer.
Vi kjørte innom et sommerhusområde på øya hvor sjøbuene lå ganske tett samt gjorde et stopp ved en skipssetning. Vi kjørte opp på Klinten med sine bratte skrenter og med utsikt til Visby om omegn.
Etter lunsj i Gamlebyen tilbød guiden omvisning i Gamlebyen for de som ønsket dette, bl. a til Botanisk Hage.
Etter rundturen var dagen til fri disposisjon. Fellesmiddag på hotellet.

Dag 5.  Denne dagen er til fri disposisjon. De fleste av deltagerne gikk en tur i gamlebyen samt så seg rundt i Visby fram til båtavgang kl. 16.45.
Om bord spiser vi en middag. Ankommer Nynäshamn og herfra kjører vi til Södertalje hvor vi overnattet på hotell.

Etter frokosten på hotellet var det å komme seg på bussen for kurs mot Siggerud. Vi hadde en utvidet stopp i Töckforss slik at vi fikk handlet.
Ved ca 18. tiden var vi igjen hjemme på Siggerud.

Alle var enige om at dette hadde vært en interessant og meget hyggelig tur.

Skrevet av:
Grete Pedersen