Søndre Nittedal Pensjonistforening holdt  møte om tannhelse med besøk av Kirsten Solemdal som foredragsholder 1. oktober 2014

Egne tenner livet ut

Selv om det var høstferieuke var 90 tilhørere møtt fram i storsalen i Folkets Hus på Hagan onsdag 1. oktober. Prosjektor og det store kinolerretet var tatt i bruk, telesløyfe og mikrofoner var koblet opp. Søndre Nittedal Pensjonistforening holdt åpent møte om tannhelse med besøk av Kirsten Solemdal som foredragsholder.

Tannlege Kirsten Solemdal med doktorgrad i eldre og munnhelse, har nettopp tiltrådt i ny stilling ved Universitetet i Tromsø og underviser tannlegestudentene. Det var meget gledelig at vi hadde lykkes med å få henne til Nittedal og slik få tilgang til hennes fagekspertise. Mange har hørt om ødelagte tenner og trekking av tenner hos eldre, og har lurt på hvorfor det er slik.

Konklusjonen i foredraget var målet om å beholde egne tenner livet ut. Det positive er at mye kan forebygges. Den største utfordringen ligger i kunnskap og informasjon, hvor både pasienten, pårørende, pleiepersonell og fastleger er viktige.

Det ble gitt en systematisk og grundig gjennomgang av de utfordringer vi lett kan møte når vi blir eldre. Sykdommer og medisiner, redusert smaksopplevelse og ernæring med for lite fiber og vitaminer, tannstatus og munnhygiene ble knyttet opp mot munnhelsen. Dårlig munnhelse kan omfatte munntørrhet, soppdannelse, skader og plager i munnen. En rekke hjelpemidler og tiltak er tilgjengelig for å motvirke problemene, og disse ble presentert. Munnen er en del av kroppen og munnhelsen påvirker helsetilstanden og livskvaliteten.

Enkle råd var å ta i bruk elektrisk tannbørste og at det er bedre med en grundig tannrengjøring enn to lite grundige. Det vi har lært tidligere om å begrense inntaket av sukkerholdig mat og søtsaker, unngå saft og juice mellom måltider og å benytte vann som tørstedrikk kan være avgjørende. Regelmessig besøk hos tannlegen hører med, men ikke alle makter dette, og store kostnader gjør at lommeboka styrer.