Pensjonistforbundet Vestfold

Sommerstevne på Gjennestad 31. mai 2017

Referat Gjennestadstevne 31. mai kl. 10 – 14
Tilstede 150 personer
Fylkesleder Else Bjørg Thorbjørnsen ønsket velkommen til Gjennestad på denne nydelige sommerdagen. Før hun presenterte dagens program ga hun noen praktiske opplysninger. Hun opplyste at Gjennestadstevnet var annonsert i alle fylkets ni aviser og ga honnør til de foreningene som satte opp buss og kom «mannsterke». Hun minnet om saker som forbundet er opptatt av: «Jeg vil se slippen min» -kampanjen går fremdeles, har dere flere kort så forsett å sende inn, oppfordret hun. Et stort tema er forhandlingsrett på løpende pensjon. Det er tredje året på rad at pensjonister mister kjøpekraft. Pensjonistforbundet jobber for å få tilbake forhandlingsretten. Regjeringen gir skattelette, men hva gir det på en minstepensjon?
Eldrerådene - Her må lokalforeningen dytte på for å få riktige folk inn.
Velferdsambassadørene - Vi har ni velferdsambassadører i Vestfold og mange av disse har etablert god kontakt med kommunen sin.
Hun avsluttet med at da vi var her i fjor var vi i Stokke kommune, i år heter det Sandefjord kommune. Snart blir det kanskje sammenslåing av fylker. Hun minnet om at Pensjonistpartiet er svært politisk engasjert, men er ikke partipolitisk. Det nærmer seg Stortingsvalg, og oppfordret alle til å bruke stemmeretten sin.
Tanker rundt forebygging
Samfunnsmedisiner og lege Tore Haukvik åpnet med å si at her hadde han kommet til sine egne – Det kunne han se på hårfargen og henviste til alle de sølvgrå hodene i salen. Han hadde et mål med foredraget sitt: Min hensikt er at dere skal gå ut herfra med mer sjøltillit.
I dagens samfunn oversvømmes vi av tilbud av hva man skal og ikke skal. Vitaminer finnes for alt og selv er han glad han er indremedisiner slik at han kan navigere i dette «tilbudshavet».
Han fikk spørsmål fra salen om vitaminer hadde noe for seg og svaret var at hvis du tror det hjelper deg, så kan det hjelpe 30 % og mer. Men han oppfordret til at det beste er en sundt kosthold. Lev mest mulig som vi gjorde for 40-50 år siden med mat og bevegelse og vær sammen med yngre og oppfør deg slik at de unge vil fortsette å være sammen med deg, lød hans råd.
Haukvik minnet om at vi har framtiden foran oss vi også, og snakket om hvor viktig det er å legge til rette for at vi selv skal ha det bra. Egenomsorg gikk som en rød tråd gjennom foredraget. – Er du av typen som trener og bare spiser sunt, men hater det, burde du revurdere opplegget ditt. Trivsel er enormt viktig, alle har vi hørt om 90-åringen som alltid har røkt og koser seg med det!
Pause
Norske mattradisjoner
Budeia Bodil Irene Gunnarsdotter Nordjore. På klingende Telemarksdialekt åpnet Nordjore med at hun hadde stått opp grytidlig i dag og siden «føki gjena heile Telemark og halve Vestfold. Så no va ho her!» For at vi skulle kjenne igjen budeia fra TV og media knytte hun på seg skaut og forkle og fikk latteren i gang med en god vits. Det beste i livet er gratis og latter er et av dem, minnet hun om.
Lidenskapen for norske mattradisjoner gikk som en rød tråd gjennom foredraget til Nordjore. Hun har blitt hedret av kulturdepartementet, laget mat for kongeparet og utgitt ti kokebøker.
Nordjore snakket om viktigheten av mat: Mat er limet i omgang med andre mennesker. Ikke bare til hverdags og fest, men også ved tragiske hendelser og katastrofer kan man se dette. Alle må ha mat og det er der man samles. Også når det gjelder kjærlighet spiller mat en stor rolle. I et stort selskap var det en mann som spurte henne om det var henne som hadde laget maten. Da hun bekreftet at det var det, fortsatte mannen: «Vil du gifte det med meg?» Og det er ikke det eneste frieriet hun har fått etter servering av gode måltider!
Mat er et håndverk, mat tar tid og hun hedret det gode gamle stett-fatet som understreker dette. Det er med på å opphøye f.eks. lefsene som serveres. Før hun avsluttet, oppfordret hun alle i salen til å gi sine favorittoppskrifter videre.
Servering av lapskaus.
Salg av årer
Kaffe og kringle
Underholdning
Schlagermix fra Larvik spilte og sang gode gamle «nesten-svisker» Kjente sanger fra 60 – 70-tallet runget utover salen og det var mange som sang med. De avsluttet med We’ll meet again,
Og da fylkesleder takket sa hun nettopp det: Ja, la oss håpe at vi møtes igjen!
Trekning og avslutning
Gjennestad 31.5.2016
Else Bjørg Thorbjørnsen Anne M. Sundstrøm
Fylkesleder Fylkessekretær

Sommerstevne på Gjennestad

181 deltok på sommerstevne 29.5.2015

Slik unngår du telefonselgere til din lokalforening

Lokalforeninger i Pensjonistforbundet er de siste årene blitt oppringt av telefonselgere som ønsker å tilby tjenester det som regel ikke er bruk for. Her er oppskriften på hvordan du kan reservere din forening mot dette.

Kontakt foreningen

Leder fylke Else Bjørg Thorbjørnsen
elsebjorg.th@gmail.com
Nestleder Per Jakob Berg