Siv Hjellegjerde Martinsen, administrerende direktør for Lindorff AS, Norges ledende kreditthåndteringsselskap, og generalsekretær Harald Olimb Norman i Pensjonistforbundet har undertegnet samarbeidsavtale om Økonomitelefonen. Ba

Økonomitelefonen har fått
nytt navn – samme tjeneste

Økonomitelefonen har fått nytt navn. Nå heter den Pensjonistforbundets og Lindorffs økonomitelefon for pensjonister. Økonomitelefonen har nummer 22 42 73 00.

Økonomitelefonen er et gratis lavterskeltilbud om økonomisk rådgivning for økonomisk svake grupper av pensjonister. Tilbudet ble startet av Pensjonistforbundet i 2016. NAV har vært inne på et tidsbegrenset engasjement og ga 350 000 kroner i støtte i 2017.

Lindorff yter et tilsvarende beløp for 2018, og sikrer dermed at Økonomitelefonen – med nytt navn – videreføres i år.

Lederteam

Carsten O. Five er daglig leder for denne telefontjenesten. I lederteamet sitter Harald Olimb Norman, generalsekretær i Pensjonistforbundet, kommunikasjonssjef i Pensjonistforbundet, Kristin Ruud og økonom Rune Pedersen. Lindorff blir også representert i lederteamet.

- Det er innringerne som står ansvarlig for de beslutninger vedkommende tar etter rådgivningen. Verken rådgiverne, Pensjonistforbundet eller Lindorff er ansvarlig for de beslutninger som pensjonistene treffer etter rådgivningen, sier Carsten O. Five.

Rapporter

Hver uke blir det sendt en rapport til Lindorff om antall telefonsamtaler, med en enkel oppsummering om hvilke problemer innringerne er opptatt av.

- Samarbeidet mellom Lindorff og Pensjonistforbundet skal også inneholde et faglig samarbeid i form av seminarer og møter, hvor fagfolk fra Lindorff møter rådgiverne i Økonomitelefonen. Partene har også ønske om å utvikle et samarbeid mot pensjonister og eldre ved bruk av sosiale medier, forteller Five.

Begge parter er i utgangspunktet innstilt på å forlenge samarbeidet om Økonomitelefonen også i årene som kommer.

Økonomitelefonen på nummer 22 42 73 00 er åpen alle virkedager mellom klokken 10 og 14. Telefonen er stengt i juli.