Oddvar Brå avduker plaketten på stedet der han brakk staven.

Kollenfest og heder til Brå

Pensjonistenes Holmenkolldag ble en stor suksess, med nærmere 2000 pensjonister som deltok. Og underveis ble skilegenden Oddvar Brå hedret med en plakett på stedet der han brakk staven.

Forbundsleder Borge Rørvik og ordfører Fabian Stang åpnet Pensjonistenes Holmenkolldag.

Det er med stolthet og i dyp resepkt for en stor idrettsmann jeg står her på vegne av Pensjonistforbundet. Vi skal hedre en kollenlegende som alene har trukket til seg tusener av tilskuere opp hit i Nordmarka. Men hvorfor engasjerer Pensjonistforbundet seg i slikt? Vi tror gamle helter motiverer til en aktiv alderdom, sa generalsekretær Harald Olimb Norman og ga ordet til Oddvar Brå som fikk avduke plaketten på stedet der han brakk staven under VM-stafetten i 1982.

Og til applaus fra publikum kunne han avduke den svarte plaketten der siluetten av seg selv med brukket stav, er etset inn.

Etterpå kvitterte Oddvar Brå med å fortelle om hvordan det føltes da staven brakk.

Oslo Mix team hadde turnoppvisning.

Felles arrangement

Etter Ski-VM er skianlegget i Kollen bygget om, slik at stedet der staven brakk, nå ligger bak VM-huset. Sammen med «å hoppe etter Wirkola», «to indre og vekk me`n» er «hvor var du da Brå brakk staven» blitt våre munnhell, minte Kollen-speaker Jens Aas oss på.

Pensjonistenes Holmenkolldag arrangeres av Pensjonistforbundet og Skiforeningen i fellesskap og med støtte fra Friluftslivets år og Helsedirektoratet.

Elg og fallskjerm

Sjakk-standen var flittig besøkt.

Pensjonistenes Holmenkolldag startet med skarp vårvind og skyet vær. Hele natten var det regn og vind, slik at Ola Dæhlen fra Skogselskapet hadde sin fulle hyre med å holde den 85 kilo tunge elgen på grillen. Men etter mange timer og 20 liter marinade var elgen klar til å spises da klokken var 13.

Skogselskapet bød på elg og kunnskap om skogskjøtsel, speiderne fristet med aktiviteter ved siden av, og på haugen demonstrerte spreke eldre fra Skiforeningens «trening uten tak-gruppe» aktiviteter som kan gjøres ute i frisk luft.

Ola Dæhlen fra Skogselskapet grillet elg hele natten for å kunne servere elg til de som ville smake.

Og fra luften landet fire veteranfallskjermhopper trygt, tross tøff vind som utfordret de erfarne hopperne.

Dans og sykkel

Rundt hele Holmenkollen var det eldre i aktivitet. Noen prøvde el-sykler, andre ferdigheter i golf, skyting, dans eller turorientering. På Pensjonistforbundets stand kunne du grille pølser på bål og spille bowling og pentaque.

Og Eldbjørg og Karl Kristian Nilsen fra Kragerø pensjonistforening hadde strikket sitteunderlag med Pensjonistforbundets logo som de kom innom standen med.

En svært vellykket dag, oppsummerte generalsekretær Harald Olimb Norman det første Pensjonistenes Holmenkolldag i historien.