Økonomitelefonen

Gode råd for dårlig råd

Sliter du med dårlig råd? Sparing i fond eller bank? Hva må jeg tenke på hvis jeg skal være kausjonist? Hva kan jeg gi som forskudd på arv? Spørsmålene er mange og Pensjonistforbundets økonomitelefon kan hjelpe deg. Rådgivingstelefonen er åpen alle virkedager fra klokken 10 til 14.

Økonomitelefonen er et prosjekt finansiert av Nav og Pensjonistforbundet. Tidligere «Dine Penger»-redaktør Carsten O. Five er prosjektleder. Med seg på laget har han Anne Grethe Skårdal og Inger Marie Stokker, begge pensjonister, men med fartstid som tillitsvalgt og rådgivere, Rune Pedersen som driver nettstedet www.smartepenger.no og økonomijournalist Geir Ormseth. De to siste har drevet med økonomisk rådgiving i mange år.

- Økonomitelefonen er et lavterskeltilbud til alle pensjonister eller de som er i ferd med å bli pensjonister og som trenger råd om personlig økonomi. Vi vet at endring i livsfase kan være utfordrende for mange. Det kan være fra å være arbeidstaker til å bli pensjonist, endring av sivilstand eller lignende, sier prosjektleder Carsten O. Five.

Rådgivingstjenesten er oppe og klar fra uke 44.

– Vi er svært spente på mottakelsen, men føler oss rimelig forberedt til å svare på store og små økonomiske problemer, som landets pensjonister måtte ha, sier Five og legger til: Vi er nøye med å understreke at Økonomitelefonen kun er en enkel rådgivningstjeneste. Det er innringeren selv om er ansvarlig for om hun eller han velger å følge rådene eller ikke og konsekvensene av dem. Rådgiverne eller Pensjonistforbundet kan aldri være erstatningspliktige økonomisk, eller på annen måte for de råd som gis.

Rune Pedersen og Geir Ormseth har påtatt det faglige ansvaret for Økonomitelefonen. De har i mange år skrevet om personlig økonomi i bladet Dine Penger og nettstedet www.smartepenger.no.

Alle som ringer Økonomitelefonen er garantert anonymitet og rådgiverne har taushetsplikt, men for å kunne gi råd og eventuell oppfølging, må den som tar kontakt identifisere seg.

Du kan ringe Økonomitelefonen på telefon 22 42 73 00 alle hverdager fra klokken 10 til 14 (med unntak av juli måned).

Nå kan du få råd om personlig økonomi på Pensjonistforbundets økonomitelefon, 22 42 73 00. Telefonen er åpen mellom klokken 10 og 14 alle virkedager.