Harald Olimb Norman

Kommunikasjonssjef

Direktelinje: 90058625

kristin.ruud@pensjonistforbundet.no

Pensjonistforbundet advarer mot økte forskjeller

Enslige minstepensjonister er den desidert største taperen i statsbudsjettet for 2016 som ble lagt fram 7. oktober. Pensjonistpar ble en av budsjettvinnerne.

Ber landets pensjonister bidra i flyktningekrisen

Når hundretusenvis av syriske flyktninger strømmer inn til Europa, gjør det noe med oss som mennesker. Små babyer, slitne mødre, funksjonshemmede og eldre ber nå om å få starte et nytt liv hos oss. Dette er en spesiell situasjon, derfor oppfordrer vi våre medlemmer om å bidra.

Krever trygghet for omsorg

Pensjonistforbundet krever tverrpolitisk handling for å møte utfordringer innenfor helse- og omsorgssektoren. Det er nødvendig å ta nye virkemidler i bruk. Landsmøtet i Pensjonistforbundet, samlet på Gardermoen 8. til 11. juni 2015, krever at regjeringen garanterer for en trygg alderdom for alle landets pensjonister.

Krever å forhandle om egen pensjon

Landsmøtet i Pensjonistforbundet samlet på Gardermoen 8.-11. juni krever å få tilbake forhandlingsretten ved regulering av Folketrygdens grunnbeløp og pensjoner. Det er uhørt at pensjonister har mistet retten til å forhandle om sine egne «lønninger».

Protesterer mot redusert kjøpekraft

Pensjonistene er de eneste som får redusert kjøpekraft etter årets lønnsforhandlinger. Landsmøtet i Pensjonistforbundet, samlet på Gardermoen 8.-11. juni, protesterer på det sterkeste mot et slikt resultat.

Øk minstepensjonen til 250.000

Flere enn 50.000 eldre i Norge er fattige. De har så lav inntekt at de ikke har råd til et varmt måltid hver dag. Landsmøtet i Pensjonistforbundet, samlet på Gardermoen 8.-11. juni, mener dette er så uverdig at regjeringen nå må bedre situasjonen for aleneboende minstepensjonister.