Frode Hoff og Karl Magnus Gudvangen har jobbet sammen i mange år - nå holder de kurs sammen og lærer eldre om data. (Foto: Mohanned Galal)

Fra pensjonister til pensjonister

To gode naboer med sivilingeniør- og pedagogbakgrunn tok utfordringen på strak arm og satte i gang med datakurs for pensjonister i Sogn og Fjordane.

– Som pensjonister har vi god tid, og vi synes det var kjekt å bli spurt om å holde datakurs for eldre i distriktet, sier Frode Hoff (70) og Karl Magnus Gudvangen (72), som bor i Høyanger i tidligere Sogn og Fjordane fylke.

Lærer det grunnleggende

I regi av Pensjonistforbundet har de holdt flere kurs i bruk av nettbrett og smarttelefon ulike steder i kommunen, før det ble «korona-stopp» en stund før påske. I skrivende stund håper kursholderne de kommer i gang igjen snart, for det er et stort behov for at også eldre lærer mer om bruk av data og internett.

Kursholderne har inntrykk av at de fleste har fått tilgang til internett hjemme, men så er det ikke alle som vet hvordan de kan koble seg på nettet med mobilen for eksempel når de er på reise.

– Vi starter med å vise hvordan du kan koble deg på nettet, hvordan du kan veksle mellom wifi-nettet og mobilnettet, sier Frode.

Kursene de holder er beregnet på helt nybegynnere, du trenger ikke å kunne noen ting fra før, og de har vært gratis å delta på. Men stadig flere oppdager at de ikke kommer utenom å lære litt data.

– Det er mange praktiske ting, som for eksempel informasjon fra det offentlige og banken, som krever at du kan bruke internett, påpeker Frode.

– Vi anbefaler at alle skaffer seg en Bank ID. Nettbanken er én ting, men det er også veldig mange andre offentlige tjenester som krever at du logger deg inn med Bank ID, sier Karl Magnus.

Et eksempel er Helsenorge.no der du kan gå inn og bestille legetime eller fornye en resept. Det er veldig praktisk å slippe å dra til legen som kanskje har sitt kontor langt unna, når alt du trenger er en ny resept på en medisin du bruker fast.

Kontakt og underholdning

– I tillegg det praktiske synes vi det er viktig å lære hvordan de kan holde kontakt med andre, for eksempel via epost eller ved å sende meldinger. Etter hvert kan de prøve Facetime for eksempel. Det er spesielt kjekt for folk som bor spredt, å kunne holde kontakt med familie og venner via nettet, mener kursholderne.

Å ta i bruk mobil og nettbrett åpner en ny verden for mange. Hvis de lurer på noe, kan de søke på nettet og få svar, og så finnes det spill og annen underholdning de kan kose seg med.

– En dame som gikk på kurs, klarte å ta et bilde med nettbrettet og sende av gårde, det var stort for henne, forteller Karl Magnus.

Samarbeid med pensjonistlaget

Kursene består av to samlinger på cirka tre timer hver. Det lokale pensjonistlaget sørger for det praktiske, skaffer lokaler med nettilgang og sender ut invitasjoner. Kursholderne tar seg av det faglige.

– Vi starter med litt teori, og så går vi stort sett rundt og hjelper med det folk lurer på. Det er veldig forskjellig. Noen kommer med utstyr som er koblet opp til nettet ved hjelp av et barnebarn. Hvis det er et Apple-produkt, kreves Apple-ID og passord for å laste ned apper, men det er det få som har, siden det er noen andre i familien som har kjøpt produktet eller satt det opp for dem, sier Frode.

Barnebarna er gjerne flinke med data, men samtidig har de et helt annet tempo og behov for andre ting enn pensjonistene.

– Jeg tror fordelen vår er at vi er kanskje ikke så raske vi heller, vi holder «passe pensjonist-tempo» og kan sette oss inn i de eldres situasjon. Vi vet nok bedre hva de trenger hjelp til, sier Karl Magnus.